میزان ماده مطلوب خاک در چهارمحال و بختیاری کمتر از یک درصد است

اقتصاد ایران: رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: میزان ماده مطلوب خاک باید ۳ تا ۵ درصد باشد که این میزان در استان کمتر از یک درصد و حتی در برخی نقاط کمتر از ۶ دهم درصد است.

حسین برزگر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با بیان اینکه خاک به عنوان بستر رشد گیاه در تولید و بهره‌وری اثرگذار است،گفت: ماده آلی خاک نقش مستقیمی در افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک دارد که حتی اگر از نهاده‌های اصلاح شده و سامانه‌های آبیاری عالی نیز استفاده کنیم اما خاک شرایط مناسبی نداشته باشد قطعا اثرگذاری مطلوبی محقق نمی‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: میزان ماده مطلوب خاک باید ۳ تا ۵ درصد باشد که این میزان در استان کمتر از یک درصد و حتی در برخی نقاط کمتر از ۶ دهم درصد است.

برزگر بیان داشت: میزان فرسایش خاک، ضخامت لایه خاک و فرسایش ناشی از برف و سرمازدگی سبب کاهش مواد آلی شده و باید رفع شود.
 
وی ادامه داد: اصلاح مواد آلی خاک یکی از دغدغه‌های اصلی جهاد کشاورزی است چون این مواد موجب نگهداری بیشتر آب در خاک می‌شود.

برزگر اضافه کرد: موادی که ترکیبات کربنی آن زیاد باشد مانند کودهای دامی، علوفه‌ها، بقایا و ضایعات گیاهان به عنوان ماده آلی خاک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه یکی از ضایعات موجود در استان ضایعات باغی است، ادامه داد: سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن انواع ضایعات باغی از سرشاخه، برگ و غیره تولید می‌شود که در حال حاضر به عنوان پرچین یا سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرند و کانونی برای آفات هستند.

وی با بیان اینکه به منظور استفاده مناسب از ضایعات کشاورزی همفکری با مشاوران مخصوص انجام شده، گفت: تبدیل ضایعات به چیپس و مخلوط این مواد با کودهای دامی و استفاده آن به عنوان بیوکمپوست یکی از راه حل‌های پیشنهادی مشاوران است.

برزگر ادامه داد: دولت، سرمایه‌گذار و مراکز تولید بیوکمپوست برای عملیاتی شدن این پیشنهاد اعلام آمادگی کرده‌اند لذا می‌توان دستگاه‌های لازم تبدیل ضایعات به چیپس را در منازل مستقر کرد تا هر کشاورز ضایعات باغی خود را در منزل تبدیل کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان با بیان اینکه سرمازدگی باعث افزایش ضایعات می‌شود، گفت:  در حاشیه سفر رئیس جمهور طرح(پیش آگاهی و کاهش ضایعات) طراحی شد که در این طرح قرار است ۴۴ ایستگاه برای پیش آگاهی به کشاورزان قبل از خطر راه‌اندازی شود که این عمل یعنی پیش آگاهی و مقابله با آفات به کاهش ضایعات و افزایش بهره‌برداری ختم می‌شود.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ