عربستان: شریک قابل اعتماد چین در زمینه انرژی باقی خواهیم ماند

اقتصاد ایران: وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که عربستان شریک قابل اعتماد چین در زمینه انرژی باقی خواهد ماند.

‌به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز» وزیر انرژی عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور گفت که روابط عربستان سعودی و چین شاهد یک جهش بی نظیر است که نشان دهنده علاقه رهبران دو کشور به همکاری در زمینه‌های مختلف است.

وزیر سعودی می‌گوید که ریاض و پکن برای تقویت همکاری در زنجیره تامین انرژی تلاش می‌کنند، آن هم با ایجاد یک مرکز منطقه‌ای در عربستان سعودی برای کارخانه‌های چینی تا به تعبیر وی از موقعیت ممتاز عربستان سعودی بین سه قاره استفاده شود.

بن سلمان چین را شریک قابل اعتماد توصیف کرد و درباره زمینه‌های همکاری بین دو کشور گفت: ما با یکدیگر در زمینه پروژه‌های تبدیل نفت خام به پتروشیمی، حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن پاک، پروژه‌های برق، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، همکاری و سرمایه گذاری مشترک در کشورهای تحت پوشش طرح کمربند و جاده چین و همچنین سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های یکپارچه پالایش و پتروشیمی در هر دو کشور همکاری می‌کنیم.

وزیر انرژی عربستان سعودی با بیان اینکه کشورش روابط قوی و راهبردی نزدیک با چین دارد، گفت: این روابط، زمینه‌های بسیاری را پوشش می‌دهد که مهمترین آنها حوزه‌های مختلف انرژی است و چین به اولین مقصد برای صادرات نفت عربستان تبدیل شده است. 

بن سلمان افزود: مبادلات تجاری دو کشور عربستان و چنین طی پنج سال اخیر شاهد رشد مستمر بوده و روابطشان در حوزه انرژی شامل سرمایه گذاری‌های مشترک فراوانی است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان با اشاره به اهتمام دو طرف برای تلاش در تقویت همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور در زمینه انرژی، بر اهمیت تبادل نظر دائمی بین یکدیگر به عنوان مهمترین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده انرژی در جهان تاکید کرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز چهارشنبه سفر خود را به عربستان سعودی آغاز کرده و این سفر قرار است چند روز به طول انجامد. رئیس جمهور چین قرار است در اجلاس دوجانبه با محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی و همچنین در اجلاس با دیگر سران عرب شرکت کند.

طبق گزارش رسانه‌ها، در جریان سفر رئیس جمهور چین به عربستان، قراردادهای سرمایه گذاری به ارزش حدود 30 میلیارد دلا بین دو کشور منعقد خواهد شد که معاملات مربوط به انرژی و زیرساخت‌ها در راس آن قرار دارد.

این سفر در سایه تنش در روابط عربستان و آمریکا به علت تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت انجام شده است.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ