آموزش مهارت قاطعیت به کودکان لازمه مواجهه با آسیب‌ها

اقتصاد ایران: کارشناس حوزه خانواده گفت: به کودکان مهارت جرأت ورزی و قاطعیت را آموزش بدهیم تا در مواجهه با آسیب‌ها به‌موقع «نه» بگویند و نظر خود را بیان کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، دومین کارگاه آموزش فرزند پروری در عصر مدرن (راهکارهای ارتباط مؤثر با فرزندان) با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه قرآنی صاحب‌الزمان(عج)، مؤسسه اندیشه و ایمان، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ساوه با سخنرانی طیبه قیومی، کارشناس حوزه خانواده امروز و با استقبال پرشور والدین در محل سالن سلمان ساوجی برگزار شد.

قیومی کارشناس حوزه خانواده در این کارگاه گفت: والدین باید توجه داشته باشند که کودکان دارای دو بعد جسم و روان هستند که سلامت یا بیماری هر یک در دیگری تأثیر دارد لذا شناخت معنای سلامت روانی نیز برای درک کامل مفهوم سلامت انسان لازم است.

وی افزود: سلامت روانی شامل: سلامت عاطفی، روانی و اجتماعی است سلامت روانی در تمام مراحل زندگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ سلامت روح و روان در دوران کودکی و نوجوانی با تربیت صحیح همراه می‌باشد، والدین دوست دارند کودکان قادر به برداشتن موانع گوناگون در زندگی خود را داشته باشند.

این کارشناس حوزه خانواده تصریح کرد: بایستی در کودکان امنیت به وجود آوریم و یکی از عوارض ناامنی و عدم احساس امنیت کاهش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان است، همیشه باید به نیازهای کودکان توجه کنیم چراکه پیشگیری بهتر از درمان است.

قیومی ادامه داد: ما بایستی با تغییر بچه‌ها تغییر کنیم. کودکان والدین را الگو قرار می‌دهند و آنها در زیر ذره‌بین کودکان هستند یعنی اینکه هر عملی که والدین انجام دهند کودکان تقلید کرده و الگو می‌گیرند.

وی اضافه کرد: عدم توجه به کودکان باعث جویدن ناخن‌ها، شب‌ادراری، نیاز به توجه افراطی، هرج و مرج، عدم انجام تکالیف، داشتن اضطراب، کمرویی و خجالتی، حسادت و دروغ‌گویی را به دنبال خواهد داشت.

کارشناس حوزه خانواده گفت: یکی از اساسی‌ترین راه‌های برقراری ارتباط با کودکان بازی است، در بازی با کودکان می‌توانیم رفتارهای جدید را شناسایی و رشد مهارت‌های حرکتی، جسمی، ذهنی، افزایش تمرکز، تقویت حافظه و رشد خلاقیت را مشاهده کنیم.

قیومی خاطرنشان کرد: در بازی با کودکان پیشنهاد، حق انتخاب، حق نقش داشتن، هیجان و حرکت از طرف کودکان باشد و در حین بازی از نصیحت و سرزنش پرهیز کنیم و به مسئولیت‌پذیر بودن بچه‌ها توجه خاصی داشته باشیم.

وی افزود: به کودکان مهارت جرأت ورزی و قاطعیت را آموزش بدهیم تا در مواجهه با آسیب‌ها به‌موقع «نه» بگویند و به‌موقع نظر خود را بیان کنند، از راه صحیح به حق خود برسند و ضمناً حقوق دیگران را هم در نظر بگیرند و همچنین در زندگی روش سقراطی را بیاموزند و برای کسب تجربه و پیشرفت همه‌جانبه سؤالات مورد نیاز خود را بپرسند و نیاز فردی و اجتماعی خود را مرتفع سازند.

این کارشناس حوزه خانواده در بخش دیگر از سخنان خود به زودرنجی کودکان پرداخت و اظهار کرد: علت زودرنجی در کودکان می‌تواند ترکیبی از عوامل زیستی و محیطی باشد، همچنین زودرنجی در کودکان می‌تواند ناشی از بدرفتاری‌ها و نادیده انگاری‌های زیاد والدین نیز باشد.

قیومی گفت: بایستی در کودکان اعتماد به نفس به وجود بیاوریم، در کودکان زودرنج افراط و تفریط در محبت را نداشته باشیم، کودکان را به خود جلب کنیم و آنها را تحقیر و سرزنش نکنیم و از تنبیهات و تبعیضات دوری نماییم و کودکان را در موقعیتی قرار ندهیم که حس گناه و شرم داشته باشند.

پایان پیام/ع

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ