هزینه‌های انتقال مالکیت و تعویض پلاک خودرو

اقتصاد ایران: اگر تا به حال در جریان نقل و انتقال خودرو قرار گرفته باشید، می‌دانید که حذف پلاک قبلی و نصب پلاک جدید در عملیات خرید و فروش خودرو اهمیت فراوانی دارد...

- اخبار بازار -

اگر تا به حال در جریان نقل و انتقال خودرو قرار گرفته باشید، می‌دانید که حذف پلاک قبلی و نصب پلاک جدید در عملیات خرید و فروش خودرو اهمیت فراوانی دارد؛ اما، آیا می‌دانید که تعویض پلاک مالک قبلی خودرو در صورتی انجام می‌شود که لیست هزینه‌های مربوطه پرداخت شده باشد؟ این لیست شامل هزینه‌هایی مانند خلافی، عوارض آزادراهی، عوارض سالیانه و مالیات نقل و انتقال خودرو به همراه دستمزد فک پلاک است. در ادامه، با لیست هزینه‌های فک پلاک 1401 بیش از پیش آشنا خواهید شد؛ بنابراین، همراه ما باشید.

اهمیت فک پلاک در زمان نقل و انتقال خودرو چیست؟

هنگامی که خودرویی را خرید و فروش می‌کنید، نیاز به تعویض پلاک خودرو دارید؛ یعنی، تفاوتی ندارد که خریدار یا فروشنده باشید. اگر خریدار باشید، باید پلاک مالک قبلی را حذف و پلاک خود را نصب کنید. اگر فروشنده باشید، باید پلاک خود را حذف و پلاک مالک بعدی را نصب کنید. معمولاً، این موضوع برای فروشنده اهمیت بیشتری دارد؛ چرا؟

در حقیقت، مسئولیت خودرو تا زمانی که پلاک فروشنده بر روی آن نصب است به او مربوط می‌شود؛ حتماً می‌توانید تصور کنید که چه دردسرهایی در انتظار اوست. اگر خریدار تخلفی انجام دهد، فروشنده مسئول آن است؛ چون، سازمان راهنمایی و رانندگی متخلف را از طریق پلاک می‌شناسد. در نتیجه، تعویض پلاک خودرو در هنگام خرید و فروش واجب است؛ اما، هزینه‌هایی دارد که باید پرداخت شود. در ادامه، هزینه‌های فک پلاک، بهترین زمان برای پرداخت هزینه‌های فک پلاک و مسئول پرداخت هزینه‌های فک پلاک از میان خریدار و فروشنده را بررسی می‌کنیم؛ بنابراین، همراه ما باشید.

هزینه‌های انتقال مالکیت خودرو کدامند؟

هزینه‌های فک پلاک شامل هزینه‌هایی است که باید پیش یا حین فک پلاک پرداخته شود که مجوز حذف پلاک از روی خودرو صادر شود. این هزینه‌ها شامل خلافی، عوارض آزادراهی، عوارض سالیانه و مالیات نقل و انتقال خودرو به همراه دستمزد تعویض پلاک است. در ادامه، با هر یک از بدهی‌های فک پلاک بیشتر آشنا می‌شویم.

خلافی خودرو

کلیه جرائم باید به هنگام خرید و فروش خودرو تسویه شود. استعلام خلافی خودرو  و پرداخت آن به معنای تسویه تمام جرایمی است که با وسیله نقلیه انجام شده است. خلافی خودرو مبلغ مشخصی ندارد؛ بنابراین، مبلغ آن وابسته به میزان جرایمی است که مالک خودرو تا لحظه‌ی تعویض پلاک انجام داده است.

عوارض آزادراهی خودرو

عوارض آزادراهی خودرو هزینه‌ی تردد در آزادراه‌هاست. این عوارض تا چندی پیش نقدی دریافت می‌شد؛ اما، در حال حاضر نحوه‌ی پرداخت به صورت الکترونیکی شده است. مبلغ عوارض آزادراهی خودرو وابسته به تعداد ترددهای شما در آزادراه‌هاست. در ضمن، عدم پرداخت به موقع عوارض آزادراه‌ها تا 15روز منجر به جریمه می‌شود که به خلافی شما افزوده می‌شود؛ اما، همچنان باید مبلغ عوارض آزادراه فارغ از جریمه‌اش پرداخت شود.

مالیات نقل و انتقال خودرو

مالیات نقل و انتقال خودرو باید به هنگام خرید و فروش خودرو تسویه شود؛ بنابراین، این هزینه نیز در لیست هزینه‌های فک پلاک قرار دارد.  مالیات نقل و انتقال خودرو  بر اساس درصدی از ارزش خودرو محاسبه می‌شود که برای خودروهای تولید داخل و تولید خارج متفاوت است. مالیات خودروهای داخلی 1٪ و مالیات خودروهای خارجی 2٪ است. عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو در زمان خرید و فروش موجب جریمه‌ی 2 برابری می‌شود.

عوارض سالیانه خودرو

عوارض سالیانه خودرو نوعی عوارض است که باید در پایان هر سال همراه با سایر مالیات‌ها پرداخت شود؛ وگرنه جریمه دارد. این عوارض بابت استفاده از خدمات شهرداری در خیابان‌ها کسب می‌شود که مبلغ آن معادل 1.5 در هزار ارزش خودرو است؛ مثلاً، اگر ارزش خودروی شما 500 میلیون تومان باشد، عوارض سالیانه‌اش 750 هزار تومان است.

در ضمن، جریمه‌ی دیرکرد پرداخت عوارض سالیانه خودرو معادل 2 درصد عوارض در  هر ماه است؛ یعنی، اگر پرداخت عوارض سالیانه خودروی 500 میلیون تومانی یک ماه دیرتر انجام شود، باید 765 هراز تومان به جای 750 هزار تومان پرداخت کند.

دستمزد تعویض پلاک

این هزینه نقطه‌ی پایان لیست هزینه‌های فک پلاک شماست که باید به صورت حضوری در مراکز تعویض پلاک تسویه شود. در سال 1400 دستمزد تعویض پلاک برای خودروهای با ارزش کمتر از 200 میلیون تومان 200 هزار تومان و برای خودروهای با ارزش بیشتر از 200 میلیون تومان 300 هزار تومان بود؛ اما، در سال 1401 این مبلغ برای همه‌ی خودروها 3.897.000 ریال تعیین شده‌است.

بهرین زمان پرداخت هزینه‌های انتقال مالکیت خودرو

اغلب هزینه‌های فک پلاک در دو زمان قابل پرداخت‌اند:

  • داخل مراکز فک پلاک
  • خارج از مراکز فک پلاک

هزینه‌هایی که در هر دو زمان قابل پرداخت هستند شامل خلافی خودرو، عوارض سالیانه خودرو و عوارض آزادراهی خودرو است؛ اما، برخی از هزینه‌ها تنها در یک زمان (داخل یا خارج مراکز تعویض پلاک) قابل پرداخت هستند.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو باید خارج مراکز تعویض پلاک انجام شود؛ وگرنه، امکان دریافت نوبت برای تعویض پلاک وجود نخواهد داشت. در ضمن، پرداخت دستمزد فک پلاک باید داخل مراکز انجام شود.

اکنون، پرسش اینجاست که زمان مناسب برای پرداخت باقی هزینه‌های فک پلاک به جز دستمزد و مالیات نقل و انتقال خودرو که زمان مشخص دارند، کدام است؟ بهترین زمان از میان داخل یا خارج مراکز فک پلاک، زمانی است که کمترین دردسر را داشته باشد. مسلماً پرداخت حضوری داخل مراکز تعویض پلاک زمان بسیار زیادی از شما تلف می‌کند؛ بنابراین، پرداخت غیرحضوری خارج مراکز بهترین گزینه است.

بهترین روش پرداخت هزینه‌های فک پلاک چیست؟

بهترین روش پرداخت هزینه‌های انتقال مالکیت خودرو روشی است که امکان پرداخت تمامی هزینه‌ها شامل خلافی، عوارض آزادراهی، عوارض سالیانه و مالیات نقل و انتقال خودرو را به صورت تجمیعی و با تسویه آنی فراهم کرده باشد؛ همچنین، امکان دریافت رسید پرداخت‌ها را جهت تحویل به مراکز فک پلاک داشته باشد.

قبضینو  سامانه‌ی جامع استعلام و پرداخت‌هاست که خدمات استعلام و پرداخت مرتبط با خرید و فروش خودرو را در راستای جلب رضایت کاربران خود فراهم کرده است؛ کافیست، اطلاعات مورد نیاز در هر بخش را وارد کنید و در کمترین زمان تمامی هزینه‌های تعویض پلاک خودروی خود را به صورت آنی تسویه کنید.

"این مطلب تبلیغاتی است"

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ