رئیس کمیسیون آموزش مجلس: دستمایه وقایع ۱۶ آذر، حرکت ضد آمریکایی دانشجویی در ایران بود

اقتصاد ایران: رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به نقش جنبش دانشجویی درتاریخ معاصر ایران و به خصوص، وقایع سال 32 گفت: اعتراض دانشجویان باعث شد در آن روز سه دانشجوی فنی به شهادت برسند و درکل، دستمایه وقایع ۱۶ آذر، حرکت ضدآمریکایی دانشجویی در ایران بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، باتوجه به فرارسیدن روز دانشجو میزبان علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی،  سه‌شنبه ۱۵ آذر در برنامه تهران ۲۰ برای پاسخگویی به سوالات تشکل‌های دانشجویی و موضوعات اساسی این قشر حضور پیدا کرد.

منادی در خصوص این سوال که آیا جنبش دانشجویی فعلی توانسته در حل مسائل مختلف کشور نقش درستی ایفا کند، گفت: جنبش دانشجویی اثرگذاری خوبی داشته ولی کاملا نتوانسته نقش خودش را ایفا کند. اول انقلاب ۱۲۰ هزار دانشجو داشتیم. امسال حدودا ۳ و نیم میلیون نفر در دانشگاه تحصیل می‌کنند و ما  برای استفاده از این پتانسیل، نیازمند برنامه ریزی هستیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات پیرامون این مسئله که آیا به میزان توقعی که از جنبش دانشجویی داریم، امکانات لازم را در اختیارشان می‌گذاریم یا خیر، خاطرنشان کرد: باید گذشته جنبش دانشجویی را ورق بزنیم تا ببینیم که آنها چه نقشی داشتند. در طول سالیان سال، مخصوصا بعد از  سال ۱۳۰۰ که فعالیت دانشگاه‌ها در ایران شروع شد کارهای بسیار خوبی از جنبش سراغ داریم. برای مثال نقش دانشجویان در ماجرای ۲۸ مرداد سال ۳۲ که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با کودتا دولت ملی مصدق را ساقط کردند، قابل کتمان نیست.  

وی افزود: سال‌ها بعد دولت آمریکا بابت این کودتا عذرخواهی کرد. حدودا چند سال بعد آمریکایی‌ها نیکسون را با بی‌شرمی تمام به ایران فرستادند. از همه بدتر این بود که در دانشگاه تهران و در کنار جنبش دانشجویی به نیکسون دکترای افتخاری دادند. در نهایت اعتراض دانشجویان باعث شد در آن روز سه دانشجوی فنی به شهادت برسند. دست‌مایه وقایع ۱۶ آذر، حرکت ضد آمریکایی دانشجویی در ایران بود. 

منادی ادامه داد: این مسئله ادامه پیدا کرد و انقلاب اسلامی با حمایت‌های جنبش دانشجویی به واقعیت پیوست. به جایی می‌رسیم که لانه جاسوسی را همین دانشجویان با سیاست ضدامپریالیستی خود تسخیر می‌کنند. بعدها و در زمان جنگ، رشادت‌های زیادی را از جنبش‌های دانشجویی دیدیم. فرماندهان ابتدایی دفاع مقدس عمدتا  از قشر دانشگاهی بودند. 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور، پتانسیل مهمی به نام دانشجو وجود دارد که انرژی بالا دارند و مخالف ایستایی هستند. عدالتخواهی یک طرف و پویاخواهی طرف دیگر ماجرا است. دانشجو وقتی می‌بیند که در مسئولین پویایی نیست و رشد اقتصادی در کشور وجود ندارد سرخورده می‌شود. هرچند که کارهای بزرگی شکل گرفته و رشد علمی بالایی داشتیم؛ ولی این مقدار هم برای جنبش دانشجویی کافی نیست. 
 
چرا طرح اسلامی شدن دانشگاه‌ها اجرا نمی‌شود؟ 
 
در ادامه امیرمحمد کولانی، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در تماس تلفنی به ذکر نکات و طرح سوالاتی در خصوص وظایف مسئولان در پویایی جنبش دانشجویی پرداخت. این دانشجو گفت: در این خصوص باید دو طرفه نگاه کنیم. اگر قرار است مطالبه‌ای باشد باید گوش شنوایی و چشم بینایی برای شنیدن و دیدن آن نیز داشته باشیم. 

کولانی افزود: اگر معتقد هستید که جنبش دانشجویی ضعیف عمل کرده نباید ۱۰۰ درصد آن را به عهده جنبش گذاشت؛ بلکه مسئولی که باید این مطالبه را می‌دیده و عمل می‌کرده را هم باید بازخواست می‌‌کردیم. بخشی از این مطالبات را از مهمان این برنامه هم باید داشته باشیم. در بحث اسلامی شدن دانشگاه، سندی به این نام تدوین شده که در حال حاضر در حد سند باقی مانده است. خصوصا در رشته‌های علوم انسانی که قابلیت بیشتری دارد می‌بینیم که اتفاقی نیفتاده و منابع تغییری نکرده است؛ در حالی که این مسئله مطالبه رهبری و دانشجویان است. مجلس الان برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها چه برنامه‌ای دارد؟ 
 
منادی در پاسخ به این سوال که مجلس برای اسلامی شدن دانشگاه چه اقداماتی انجام داده، گفت: برای پیگیری بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته ویژه‌ای با ریاست وزارت علوم تشکیل شده است. بعد از انقلاب اسلامی ۸ سال جنگ داشتیم این جنگ را دانشجویان اداره کردند. اثر انقلاب به روی این بچه‌ها این بود که فعال باشند و در برابر تجاوز دشمن فعال بودند. آنها بعد از جنگ در سازندگی فعال بودند. با این حال دانشگاه‌ها هم برنامه‌های محتوایی دارد. اساتید هم می‌توانستند در این اتفاق نقشی داشته باشند. 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطرنشان کرد: ما در امر اسلامی شدن موفق نبودیم. عمده آن به این برمی‌گردد به اینکه آنچه اسلام واقعی بوده را به دانشجویان معرفی نکردیم. سخت‌ گیری‌ها و برخوردهای کلیشه‌ای شکل گرفت و باعث غفلت شد. در حالی که اسلام چیزی نیست که با انقلاب آمده باشد. یکی از نقاط ضعف ما در محتوای علوم انسانی همین است.

وی افزود: در حوزه تولید علوم فنی بین ۹ کشور برتر دنیا هستیم و در علوم انسانی رتبه ۳۰ را داریم. با این حال در شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌های خوبی برای محتواهای درسی و توسعه علوم انسانی در دانشگاه‌ها ایجاد شده ولی کافی نبوده است. 
 
راهکار مجلس برای اعتلای عدالت آموزشی چیست؟ 
 
کولانی با مطرح کردن سوال دوم به منادی گفت: در بحث عدالت آموزشی چه در آموزش و پرورش چه دانشگاه با تبعیض رو به رو هستیم. وقتی که تبعیض از حدی فراتر می‌رود راه را برای تعالی می‌بندد. مجلس چه تصمیم‌گیری‌هایی برای تعدیل فضا داشته است؟ 
 
منادی در جواب گفت: عدالت آموزشی در کشور از ابتدای انقلاب خیلی رشد کرده است. دانشگاه‌ها به همه شهرهای کشور راه پیدا کرده‌اند. بعد انقلاب تلاش‌های خوبی برای توسعه عدالت آموزشی در کشور مطرح شد.  برای مثال در همه نقاط کشور مدرسه تاسیس شد. اما نقصان هم داریم. بعد از شیوع کرونا ۸۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم. رشد آموزش مجازی بعد کرونا سبب خیر شد و در آموزش برخط نقاط محروم و دورافتاده از اساتید خوب استفاده کنیم. 

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد کنکور به دلیل نحوه برگزاری آزمون اکثر پذیرفته شدگان از دهک‌های بالای جامعه بودند. مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش می‌کنند کنکور به نحوی باشد که مطالب دبیرستان هم به عنوان تاثیر معدل باعث نزدیکی کنکور به عدالت بشود. 
  
در انتها امیررضا بخشی پور، دبیر دفتر تحکیم وحدت دانشجویان در تماس تلفنی به تهران ۲۰ کفت: نکته‌ای که بسیار دیده می‌شود این است که تبعیض در فضای آکادمیک باعث شده تا جوانان مستعد و متعهد در چرخه‌های رقابت از سایرین باز بمانند. دانشگاه‌های برتر محصور دهک‌های بالاست و نوع ارتباط گیری دهک‌های لاکچری با جهان خارج را بر دانشگاه حاکم کردند. مجلس برای مافیای کنکور چه کرده است؟ فرزندان مهمان برنامه و دیگر نمایندگان در چه فضایی تحصیل می‌کنند؟ 
 
منادی در پاسخ به اظهارات بخشی پور گفت: در پی این هستیم که مافیای کنکور دیگر نتواند از این جریان سود ببرد. ما هم لابی گری آنها در مجلس را می‌بینیم. پیامک می‌زنند و لابی می‌کنند؛ ولی ما به شدت جلوی این جریان ایستاده‌ایم. همچنین فرزند من در مدرسه دولتی درس می‌خواند و فرزندی ندارم که در دانشگاه درس بخواند.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ