شرایط خرید سهام در بازار SME فرابورس تسهیل شد + اصلاحات

اقتصاد ایران: با تصویب هیات مدیره سازمان بورس، شرایط خرید سهام در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس تسهیل شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، با تصویب هیات مدیره سازمان بورس، شرایط خرید سهام در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس تسهیل شد.

بر اساس  این گزارش به‌منظور افزایش رونق این بازار، تسهیل رقابت یا حضور برخی فعالان دیگر و حمایت از این نوع شرکت‌ها مقرر شد، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که در مقایسه با سرمایه‌گذاران نهادی از شرایط آسان‌تری برخوردارند  اقدام به معامله‌ در این بازار کنند.

بنا به اعلام مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه با توجه به اینکه تسهیل این شرایط نیازمند بازنگری در مقررات و تدوین مقررات جدید بود با پیشنهاد فرابورس و مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، اصلاح مقررات در دستور کار قرار گرفت و این مرکز با برگزاری جلسه کمیته تدوین مقررات و اخذ نظرات تخصصی و ملاحظات ذی‌نفعان، مقررات جدید را به هیات مدیره ارائه کرد و با تصویب آن جایگزین ضوابط فعلی در این خصوص خواهد شد.

از جمله تغییرات این است که تاکنون تنها اشخاص حقیقی که بیش از 5 درصد یا بیش از 500 میلیون تومان از ارزش اسمی اوراق بهادار در دست انتشار ناشر را خریداری می‌کردند حق معامله‌ در این بازار را داشتند که با اصلاح دستورالعمل و تجویز انجام معامله در این بازار توسط کلیه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، اشخاص دیگری از قبیل اشخاص حقیقی که طی ۶ ماه اخیر در انتهای هر ماه، مانده حساب یا ارزش پرتفوی آنها مساوی یا بیشتر از 5 میلیارد تومان باشد یا اینکه در 6 ماه اخیر مجموع ارزش معاملات در بورس تهران و فرابورس ماهانه حداقل 2 میلیارد تومان باشد، مجاز به انجام معامله در این بازار خواهند بود.

همچنین دامنه نوسان معاملات این بازار 5 درصد در نظر گرفته شد درحالی که در گذشته معاملات در این بازار فاقد دامنه نوسان بود. علاوه بر این عملیات بازارگردانی طبق دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس تهران و فرابورس یا طبق قرارداد بازارگردانی که نمونۀ آن به تأیید فرابورس رسیده، انجام می‌شود.

این تغییرات مرحله نخست ارتقاء مقررات در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس است و مطالعات تکمیلی جهت تدوین مقررات توسعه‌ای و حمایتی همچنان ادامه خواهد داشت، فعلا اصلاحات جدید در فرایند ابلاغ قرار دارد و متعاقب ابلاغ اصلاحات جدید، تحت عنوان دستورالعمل اجرایی نحوۀ انجام معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه به آدرس https://cmr.seo.ir به‌روز رسانی شده و ضمن إعمال الزامات تنقیحی و انتشار در دسترس عموم فعالان بازار سرمایه قرار خواهد گرفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ