رشد 300 درصدی تبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان/ ایران برای تاجیک‌ها نیروگاه برق‌آبی می‌سازد

اقتصاد ایران: وزیر نیرو گفت با اشاره به ساخت نیروگاه برقابی در تاجیکستان توسط مهندسان ایرانی گفت: سطح مبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل، رشد ۳۰۰ درصدی داشته است و امید داریم، در سایه همکاری‌های دوجانبه این رشد در ماه‌ها و سال‌های آینده تداوم پیدا کند.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری فارس، پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان به ریاست وزیر نیرو و وزیر انرژی و ذخایر آبی جمهوری تاجیکستان صبح امروز آغاز به‌کار کرد.

بر اساس اطلاعات روابط عمومی وزارت نیرو، این اجلاس با تاکید بر اهمیت حفظ و ارتقای روابط و همکاری‌های متقابل و در راستای تحکیم روابط و گسترش همکاری‌های ایران و تاجیکستان به میزبانی وزارت نیرو و ریاست علی‌اکبر محرابیان و دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان شروع شده است.

در روز نخست برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان، هیئت تشکیل شده ضمن بازدید از شرکت توانیر، مرکز پایش و کنترل آب تهران و نیز آزمایشگاه سنجش کیفیت آب، جلساتی با حضور سندیکا، فدراسیون و بخش خصوصی برگزار می‌شود و دو طرف در فضایی دوستانه، راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، فنی، علمی، فرهنگی و تشکیل کمیته‌ها و گروه‌های کاری، پیگیری توافقات و توسعه همکاری‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

*رشد 300 درصدی تبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان

در همین رابطه، علی‌اکبر محرابیان در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان طی سخنانی کوتاه گفت: سطح مبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل، رشد ۳۰۰ درصدی داشته است و امید داریم، در سایه همکاری‌های دوجانبه این رشد در ماه‌ها و سال‌های آینده تداوم پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه سطح مبادلات اقتصادی بین دو کشور در سال ۲۰۱۳ از رشد بیشتری برخوردار بود که در سال‌های بعد از آن کاهش یافته است، گفت: امسال شاهد رشد مبادلات هستیم که انتظار می‌رود این رشد ادامه پیدا کند و برای تداوم این رشد هیئت‌های اقتصادی بین دو کشور باید فعال‌تر شوند.

وی نکته بارز پانزدهمین اجلاس را حضور یک هیات از عالی‌رتبه‌ترین مقام‌های دو کشور در آن دانست که از بخش‌های مختلف آب، انرژی و فرهنگی است.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد در پایان اجلاس به توافق‌های مهمی دست پیدا کند و تاکید کرد: بخش خصوصی دو طرف می‌توانند به توسعه روابط کمک کنند و در این دوره اجلاس اسنادی بین دو طرف امضا شود که نقشه راهی برای توسعه روابط فی‌مابین شود.

*امضای 17 سند همکاری در حوزه فرهنگی

لازم به ذکر است، دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور از سوی تاجیکستان با اشاره به اینکه همکاری سازنده‌ای بین دو کشور آغاز شده است، گفت: این همکاری‌ها در قالب برگزاری نمایشگاه‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی و موارد دیگر اجرا شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: مناسبات بین دو کشور تنها در بخش اقتصادی نبوده و در زمینه فرهنگی و تاریخی هم گسترده شده و امضای ۱۷ سند در همین راستا انجام شده است.

*ایران در تاجیکستان نیروگاه برق‌آبی می‌سازد

در حاشیه این نشست برگزار شده، وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: برگزاری این اجلاس مقدمه خوبی برای ایجاد و توسعه روابط سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی دو کشور ایران و تاجیکستان است.

وزیر نیرو تاکید کرد: ایران از نخستین کشورهایی است که در سال ۱۹۹۱ میلادی به صورت رسمی استقلال جمهوری تاجیکستان را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در شهر زیبای دوشنبه تاسیس کرد؛ در این زمینه می‌توان به پیشینه و اشتراکات فرهنگی، تاریخی و زبانی این دو کشور اشاره کرد؛ هر یک از این اشتراکات زمینه توسعه و گسترش روابط و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در سال‌های استقلال این دو کشور را فراهم کرده است.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان با اشاره به اهتمام و تمرکز دولت سیزدهم برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و فراهمسایه افزود: با روی کارآمدن دولت سیزدهم و سیاست این دولت مبنی بر توسعه و گسترش تعاملات با کشورهای همسایه، شاهد این بودیم که تاجیکستان اولین کشوری بود که آیت الله رئیسی رییس جمهور ایران به آن سفر کرد.

وی تصریح کرد: در پی برگزاری اجلاس‌های دوجانبه با رئیس جمهور ایران، 8 سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید. در همین راستا رئیس جمهور دولت سیزهم در اجلاس شانگهای در شهر دوشنبه حضور یافت که با دستاوردهای خوبی به ویژه برای ایران همراه شد.

محرابیان با بیان اینکه تاکنون 14 کمیسیون مشترک بین دو کشور ایران و تاجیکستان برگزار شده است، ادامه داد: از آخرین اسناد همکاری امضا شده بین دو طرف می‌توان به امضای 17 سند همکاری در سفر عالیجناب رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان به تهران اشاره کرد که بسیار حائز اهمیت است؛ سفر روسای جمهور دو کشور نماد بارز حداکثر تمایل سیاسی دوطرف برای گسترش روابط دو جانبه است.

وزیر نیرو در ادامه ضمن ابراز خرسندی از اجرایی شدن بخش قابل توجهی از اسناد همکاری، اظهار داشت: لازم و ضروری به نظر می‌رسد که مسئولان و مقامات دو کشور ایران و تاجیکستان درخصوص اجرایی شدن برخی از اسناد به‌ویژه در حوزه آموزش، فرهنگ و اقتصاد پیگیری مجدانه‌ای داشته باشند.

محرابیان یادآور شد: هدف‌گذاری‌های ما در سال اول دولت سیزدهم طبق برنامه پیش رفته است و طی این یک سال شاهد سه برابر شدن روابط و همکاری‌های طرفین شدیم، هدف‌گذاری‌ها برای آینده نیز 500 میلیون دلار است و امید است طی دو سال آینده شاهد افزایش حجم روابط باشیم.

وی مهمترین همکاری‌های بین دو کشور را در حوزه انرژی و فنی و مهندسی عنوان کرد و افزود: در این زمینه در خصوص احداث نیروگاه برق‌آبی در تاجیکستان برنامه‌ریزی شده و استفاده حداکثری از پتانسیل شرکت‌های ایرانی در این زمینه مدنظر قرار گرفته است، در این زمینه شاهد همکاری شرکت‌های ایرانی برای احداث نیروگاه برق‌آبی راغون در کشور تاجیکستان هستیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: کشور تاجیکستان به جهت دارا بودن منابع آبی در شرایط مطلوبی قرار دارد بر همین اساس تولید برق از آب و احداث نیروگاه‌های برق‌آبی در این کشور مورد توجه قرار گرفته است، هم اکنون این کشور 6500 مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی تولید می‌کند و برنامه‌ریزی برای تولید 10 هزار مگاوات برق از این طریق صورت گرفته است.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور با اشاره به شاخصه‌های اصلی این دوره از اجلاس بین دو کشور ایران و تاجیکستان افزود: در این دوره عالی رتبه‌ترین هیئت‌های ایرانی و تاجیکستانی برای توسعه و تقویت روابط حضور دارند و در کمیسیون‌های مشترک با موضوعاتی چون انرژی، آب، فناوری، گردشگری، سرمایه‌گذاری خارجی، بهداشت، درمان، حمل و نقل، راه‌آهن، صنعت، بانک، بیمه و غیره شرکت می‌کنند، پس از برگزاری این اجلاس کمیته‌ها و کارگروه‌های مشترک برای حصول نتایج ارزشمند تشکیل می‌شوند.

پایان پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ