تلاش خستگی ناپذیر دو برادر/ تلاش از دل شهر تا بین الملل

اقتصاد ایران: برادران دانش‌فر تلاش و پشتکار خود توانستند فعل خواستن را صرف کنند، درست است از یک شهر کار خود را آغاز کردند ولی بر همین موضوع تکیه نکردند بلکه با پشتکار اکنون در عرصه بین‌الملل حرف برای گفتن دارند.

خبرگزاری فارس از مازندران؛ زهرا طاهری پرکوهی: کارآفرینان موفق هستند که با داشتن روحیه بلند و همتی شکست‌ناپذیر و هزاران مشکل دست از تلاش برنمی‌دارند، مطمئنا اگر تلاش و همت والا در آنان نباشند، درجا می‌زدند، ولی عملا شاهد موفقیت‌های بیش از پیش آنان در عرصه‌های مختلف همچون علم و فناوری هستیم. 

موضوع مهم اینکه حتی برخی از این واحدها توانستند پاسخ مثبتی به نیازهای روز جامعه بدهند و در جایگاه خوبی قرار گیرند که درنوع خود پرش علمی محسوب می‌شود، درست است مشکلات و تهدیدها هست ولی موضوع مهم اینکه امروز باید طوری کار کنیم که یافته‌هایمان مایه افتخار ما در آینده کشور باشد و در راه رسیدن به این هدف از فرصت‌ها بهره‌گیری کنیم و مایه دلگرمی جوانان مخترع و نوآوران این مرزوبوم باشیم‌.

از میان شرکت‌های دانش‌بنیان در استان مازندران آقایان پارسا و دانیال دانش‌فر دو برادر دهه شصتی مازندرانی هستند که از سال ۹۳ تاکنون اقدام به معرفی و ثبت اختراعات خود کردند، آنها به‌طور مستقیم با حدود ۱۱ نفر و به‌طور غیر مستقیم با شرکت‌های زیادی کار می‌کنند که نتیجه همه این تلاش‌‌ها کارآفرینی در سایه جلوگیری از خروج ارز از کشور بوده است که کماکان نیز با قوت ادامه دارد. 

این دو برادر مخترع مازندرانی که سوابق علمی آنان زبانزد بوده در ابتدا تولیدکننده تجهیزات پزشکی بودند که در کنار تلاش‌های اقتصادی با نوآوری و ابتکار ثبت ۶ اختراع شامل شیکر پیلوت خون، سیلر دیجیتال کیسه خون، دستگاه اندازه‌گیری گاز هسته‌ای رادون، اکسترکتور پلاسمای خون نیمه اتوماتیک، آجیتاتور پلاکت خون و یخچال نگهداری واکسن را در کارنامه خود دارند.

 

خستگی‌ناپذیری دو برادر مخترع

به سراغ برادران پارسا و دانیال دانش‌فر رفتیم  دو برادری که طی سالیان سال با هم کار می‌کنند و مهم‌ترین موضوع روحیه خستگی‌ناپذیری بالای آنان است. 

پارسا دانش‌فر در گفت‌وگو با فارس می گوید: از سال ۸۶ تعمیر تجهیز پزشکی را انجام می‌دادیم ولی درکنارش همواره تولیدات و نوآوری هم جز موضوعاتی بود مدنظرمان بودیم و هزینه‌هایش هم با کار کردن در بحث تجهیزات پزشکی تامین می‌شد تا اینکه نتیجه تلاش‌هایمان در سال ۹۲ به اولین ثبت اختراع دستگاه شیکر پیلوت خون ختم شد و بعد از ثبت اختراع برای تجاری سازی آن وارد عمل شدیم. 

با درآمد حاصل از تجهیزات پزشکی کارمان را رونق دادیم و وارد تجاری‌سازی شدیم؛ به‌طوری‌که توانستیم برای ۱۱ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد کنیم، علاوه بر اینکه با شرکت‌های زیادی مشغول به کار هستیم. 

ضرورت خودباوری 

وی اضافه می‌کند: وقتی می‌خواستیم اولین اختراع را ثبت کنیم اکثرا به کنایه به ما می‌گفتند فقط به عقل شما رسیده خارجی‌ها عقل ندارند بقیه این‌همه استاد دانشگاه و نوابغ حالی‌شان نبود، شما دونفر فقط بلد هستید  که ناشی از عدم خودباوری و فرهنگ آموزش اشتباه بوده و بعد از ثبت اختراعات تازه اطرافیان به این خود باوری رسیدند که می‌شود، دارای تکنولوژی بود ما حتی در زمینه سنجش گاز رادون و ترکینگ ذرات آلفا هم دارای دستگاه هستیم.

دومین تولیدکننده دستگاه سنجش گاز رادون در دنیا

برای اولین بار در کشور موفق به ساخت گاز هسته‌ای رادون به‌صورت صنعتی شدیم که دومین تولیدکننده به صورت صنعتی در دنیا هستیم، این دستگاه در حوزه بهداشت محیط این دستگاه بسیار حیاتی است که در سال ۹۵ موفق به تولید دستگاه اندازه‌گیری گاز هسته‌ای رادون برای اولین بار در کشور شدیم؛ فناوری که تنها کشورهای ایران و انگلستان موفق به انجامش شدند. 

این مخترع مازندرانی بیان می‌کند: این دستگاه برای اندازه‌گیری ذره‌ای آلفا و نوترون به صورت غیرفعال، کاربرد دارد باید در ۴۰۰ هزار نقطه کشور اندازه گیری شود.

در سال ۹۶ استارت تولید یخچال‌های نگهداری واکسن را همزمان با تولید اکسترکتور پلاسمای خون نیمه اتوماتیک و آجیتاتور پلاکت خون زدیم که ثبت اختراع شدند و  یخچال نگهداری واکسن نیز پس از حدود سه سال در پایان سال ۹۸ وارد بازار شد که جز اولین‌ها در خاورمیانه است.

بیشتر از آنچه داخل بفروشیم، خارج فروختیم

دانش‌فر تصریح می‌کند: باوجود تمامی تلاش و اهتمام بالا واردکنندگان سعی کردند جلوی ما را بگیرند، به دلیل همین مسائل هم تولید محدود داریم یعنی بیشتر آنچه در ایران بفروشیم در عراق فروختیم و از این موضوع ناراحت هستیم.

تاکید بر حمایت ار تولید داخلی

خدا را شکر بازار فروش‌مان خوب است ولی مهم‌ترین موضوع برای ما حمایت از تولیدات داخلی و تولیدکنندگان ایرانی است.

این تولیدکننده بیان می‌کند: متاسفانه برخی  اعتقاد دارند تولید ایرانی خوب نیست،  درحالی‌که باید به تولیدکنندگان داخلی فرصت داده شود و اعتماد کنند؛ نکته مهمی که باعث ناراحتی می‌شود به‌راحتی موفق به تاییده وزارت بهداشت در سایر کشورها می‌شویم اما در کشور خودمان حمایتی نداریم، با وجود اینکه تولیدات ما با قیمت پایین کیفیت بسیار خوب وارد بازار می‌شوند.

خریداران یخچال مخصوص نگهداری واکسن ادارات انتقال خون، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌ها،و سایر مراکز هستند  که بیشترین مصرف را ادارات انتقال دارند ولی آنچنان که باید استقبال نمی‌کنند‌ البته شامل برخی استان‌ها می‌شود و برخی از استان خریدار ثابت شرکت ما محسوب می‌شوند.

برخی فقط نمونه خارجی می‌‌خرند

دانش‌فر خاطرنشان می‌کند: نمی‌دانم دلیلش چیست برخی ترجیح می‌دهند، نمونه خارجی بخرند باوجود اینکه تست بین‌المللی گرفتیم که بعد از قطع برق نیز دمای دستگاه ثابت است و از تکنولوژی جدید برخوردار است ولی اگر روی همین دستگاه مارک خارجی بخورد طرفدار دارد.

سنگ‌اندازی زیاد است باوجود اینکه در بازار بین‌المللی هم حرف برای گفتن داریم و یکی از رقبای بزرگ بحساب می‌آییم حتی کشور عمان دعوت کرده خط تولید را آنجا راه‌اندازی کنیم با زمین رایگان و  تسهیلات ۲.۵ درصد اما علاقه‌مند هستیم در کشور خودمان تولید کنیم، چراکه ما فرزند این آب و خاک هستیم و آرزوهای بلندی را برای آبادانی ایران اسلامی در سر داریم.

سنگ بزرگ کاسبان تحریم

وی می‌گوید: متاسفانه برخی کاسبان تحریم هستند و  نمی‌گذارند امثال ما پیشرفت کنند و حتی به من گفتند اگر بر روی دستگاه پرچم کشورهای خارجی زده شود خریداری می‌کنند ولی ترجیح می‌دهم از من نخرند.

 

ما از انتظار کارسازی از مسوولان داریم و اینکه سنگ‌ها را جلوی پای مابردارند نه اینکه سنگ‌اندازی کنند، باوجود اینکه مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید دانش‌بنیان تاکید کردند ولی عملا در حوزه دانش بنیان اتفاق جدید نیفتاده و اقدامات همان است از قبل بوده است.

دانش‌فر یاداور می‌شود: باتوجه به فرمایش مقام معظم رهبری حتی برخی درصدد هستند تنها تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهند و برخی  از شرکت‌ها که در حد مقاله هستند را به‌عنوان دانش‌بنیان جا بزنند درحالی‌که خروجی شرکت‌های دانش بنیان باید به تولید برسد نه اینکه ادعا داشته باشد و آمارسازی کنند.

خیلی گرم حرف شدیم در بین حرف زدنمان موضوع جالب برای من این بود بالاخره همه آدم‌ها اختلاف سلیقه دارند ولی این دو برادر تکمیل‌کننده هم هستند اختلاف سنی‌شان یک سال است ولی چنان گرم کار می‌شوند که تنها به کارشان فکر می‌کنند و در زمان مصاحبه هم برادر کوچک‌تر فقط صحبت‌های برادرش که جا می‌ماند یا نیاز به تکمیل داشت را گوشزد می‌کرد، پرسیدم شما با هم اختلاف ندارید شده با هم دعوا کنید در پاسخ گفتند مگر می‌شود اختلاف سلیقه هست ولی ما در شرکت طبق سلسله مراتب عمل می‌کنیم و سعی می‌کنیم احساسات را در کار دخالت ندهیم و همچنین تحت هیچ شرایطی صداقت را کنار نگذاریم.

در ادامه در ارتباط با تسهیلات پرسیدم، گویی داغ دل‌شان تازه شد و در ادامه می‌گوید: تسهیلاتی که در اختیار ما قرار گرفته با کارمزد ۱۴ درصد بوده درحالی‌که تورم بالایی داریم و حتی اختصاص تسهیلات با تاخیر صورت می‌گیرد که در این فاصله به ارزش خود را از دست می‌دهد به ما بیشتر ضرر می‌رساند.

آرزوی دو برادر

وقتی درباره آرزویشان می‌پرسم می‌گویند دوست داریم روزی تولیدکنندگان بزرگ شویم، گویی آیت آرزو را بارها و بارها با خود مرور کردند آرزویی که بتوانند در کشور حرفی برای گفتن داشتن داشته باشند اما موضوع مهم اینکه با پشتکاری که در آنان هست تمام تلاش و توان‌شان را در این مسیر بکارگیری می‌کنند و در این راه ناامیدی، خستگی و مشکلات برایمان معنا نخواهد داشت.

تلخی‌ها و شیرینی‌ها

در ادامه این برادر مخترع خاطرنشان می‌کند: مطمئنا هر کاری تلخی و شیرینی‌هایی دارد اما قراری که گذاشتیم این بود تلخی‌ها به چشم‌مان نیاید اما بهتر است درباره شیرینی کارمان بگوییم که آن هم این بود دستگاه‌هایی که تولید کردیم بعدها متوجه شدیم به عراق و افغانستان رسیده بدون اینکه اطلاعی داشته باشیم و شیرینی دیگر اینکه  داروسازان بزرگ حدود ۵ سالی است جز مشتری‌های ما هستند که از ما دارند خریداری می‌کنند و جز شیرینی‌های کارمان است.

در پایان باید بگوییم، همین که به  تکنولوژی واکسن دسترسی پیدا کردیم یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بزرگ کشور است که این یخچال‌ها از ۲۰ تا ۴۸ ساعت دما را ثابت نگه می‌دارند و این مهم بر اثربخشی واکسن اثرگذار است که آن وقت اثر استفاده از سلامت و بهداشت را با هم می‌بینیم که اگر این کار شود کار به درمان نمی‌رسد.

به گزارش فارس، این دو برادر با تلاش و پشتکار خود توانستند فعل خواستن را صرف کنند، درست است از یک شهر کار خود را آغاز کردند ولی بر همین موضوع تکیه نکردند بلکه با پشتکار اکنون در عرصه بین‌الملل حرف برای گفتن دارند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ