استاندار یزد: جوانان باید پرسشگر و اهل تحقیق باشند

اقتصاد ایران: استاندار یزد با بیان این که نسل جوان باید پرسشگر و اهل تحقیق باشند، گفت: کشورهای بدون قدرت علمی محکوم به زوال هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، مهران فاطمی پیش از ظهر امروز در مراسم هفته پژوهش با بیان این‌که موثرترین راه ساماندهی مشکلات کشور تقویت علم و فناوری است، اظهار کرد: تحقیق و پژوهش دو ابزار مهم توسعه پایدار کشور است. 

وی افزود: علم و فناوری عامل قدرت علمی و همه آنها تنها ابزار دنیای غرب جهت پیشی گرفتن و تسلط آنها بر سایر کشورهاست. 

استاندار یزد با بیان این‌که کشورهای بدون قدرت علمی محکوم به زوال هستند، گفت: اگر بخواهیم عقب ماندگی از پیشرفت را طی کنیم تنها راه میان بر برای ما توجه به خلاقیت و نوآوری و فناوری است و دروازه ورود این موضوع نیز پژوهش می‌باشد و محل شروع این راه مدرسه است و دانش آموزان عنصر خلاق و نوآور این مسیر هستند. 

فاطمی تاکید کرد برای قدم نهادن در این مسیر نیازمند یک مدرسه پژوهشگر و معلمین پژوهنده و دانش آموزان پرسشگر و اهل تحقیق و پیگیر هستیم.  

محمدکاظم رحیمی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش نیز تصریح کرد: آن چیزی که انسان را از یک موجود زیستی تبدیل به یک موجود متفاوت که واژه احسن الخالقین در موردش صدق می‌شود تبدیل می‌کند، تفکر و اندیشه ورزی است. 

وی افزود: در دین به تفکر و تأمل بسیار تاکید شده است، زیرا میزان تفکر ما معرف میزان فاصله هایی است از زیستی بودن تا نوعی الهی بودن و در قرب الهی قرار گرفتن، هرچه این تفکر بیشتر بر رفتار و تصمیمات ما حاکم باشد قطعاً تصمیمات ما ارزشمند تر است. 

رحیمی نژاد گفت:  دانش‌آموز در صورتی می‌تواند خودش را دانش‌آموز تلقی کند که سهم فکر و اندیشه را در مسیر زندگی تحصیلی و حتی زندگی شخصی خود بداند، طبیعی است که نظام آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی باید فعالیت‌های خود را متمرکز کند و زمینه‌های تفکر را فراهم کند. 

مدیرکل آموزش و پرورش یزد تصریح کرد: باید دوره پیش دبستانی را با این رویکرد شروع کنیم که فعالیت‌های دبستانی پروژه محور باشند حتی در همان قدم اول و با این رویکرد دانش آموزان کار خود را شروع می کنند و تفکر را محور کار خود قرار می‌دهند. 

رحیمی نژاد ادامه داد: روش‌های فعال و مشارکتی در مقطع ابتدایی به‌تدریج دارد جای خود را باز میکند برای همین منظور است که دانش آموز مبتنی بر محفوظات کار نکند برای هر موضوعی بداند که نیاز به تفکر دارد. 

وی اظهار کرد: با نگاه به شعارهای هفته پژوهش می بینیم که خیلی مدبرانه به نقطه‌های عطف گسترش فرهنگ پژوهش توجه شده است،  امروز با محوریت جهاد تبیین داریم کار را شروع می کنیم با پیشرفت هایی که در حوزه علمی و فناوری اتفاق افتاده است باید به خودمان یادآور شویم که این مدرسه است که می‌تواند آینده سازان خلاق را تربیت کند به عنوان شعار دومین روز هفته پژوهش نام گذاری شده است.

رحیمی نژاد گفت: باید به مدرسه توجه داشته باشیم که آینده سازان خلاق با تحول در روش ها قدم بردارند و با گسترش رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه ارکان اقتصاد دانش بنیان را به عنوان شعار سوم هفته پژوهش طراحی کردیم چون بدون رشته های علوم انسانی در کنار رشته‌های علوم پایه این کار ممکن نیست که یک اقتصاد دانش بنیان را برنامه‌ریزی کنیم  اگر این اقدام ها در مدارس انجام شود زمینه‌ای فراهم می‌شود که دانشگاه‌های ما مبدا تولید علوم دانش بنیان باشند. 

وی در ادامه گفت: چهارمین شعار هفته پژوهش به این مضمون است که ما می‌توانیم مدعی باشیم که پژوهش و فناوری را به عنوان مرجعیت دیپلماسی علمی معرفی کرد و در حد شعار نباشد و اقدام شود،در چنین جامعه‌ای سرآمدان علمی آن‌ها پیشروان پژوهش و فناوری خواهند بود. 

رحیمی نژاد خاطرنشان کرد: در این راستا باید حرکت هایی را در مدرسه و دانشگاه انجام دهیم تا بتوانیم علیرغم تهدیدها جامعه را در این حوزه پیش ببریم. 

پایان پیام/الف

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ