مصرف روی در مزارع کشاورزی افزایش یابد/ لزوم دقت در مصرف کود و سم

اقتصاد ایران: قزوین- استاد گروه خاک‌شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر رعایت صحیح کود و سم گفت: مصرف روی در مزارع کشاورزی افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جعفر ملکوتی در همایش خاک با بیان اینکه مصرف روی در مزارع کشاورزی افزایش یابد، اظهار کرد: در مزارع و باغات که با کمبود روی مواجه هستند عنصر کادمیم افزایش می‌یابد و کیفیت محصول تولیدی کاهش یافته و استاندارد لازم برای صادرات را نخواهد داشت.

وی بیان کرد: در تولید محصولات کشاورزی بایستی میزان کود و سم مورد نیاز را بهینه و درست استفاده کنیم.

ملکوتی یادآور شد: مصرف مناسب روی در گیاهان باعث افزایش عملکرد محصولات کشاورزی، بهبود کیفیت و خوش خوراکی محصولات زراعی و باغی به ویژه تسهیل صادرات، غنی سازی محصولات زراعی و باغی در راستای سلامت جامعه و فعال سازی تعداد زیادی از آنزیم‌های گیاهی می‌شود.

وی یادآور شد: تحقیقات ثابت کرده که رابطه تنگاتنگی بین خاک سالم، گیه سالم و انسان سالم وجود دارد و منشأ اکثر کمبودها و بیماری‌های انسانی به سو تغذیه بر می‌گردد.

ملکوتی، کمبود کربنات در آب آبیاری کشاورزی، پایین بودن مواد آلی در خاک‌های زراعی، حاکمیت تنش خشکی در مزارع، آهکی بودن خاک و مصرف نامتعادل کودها را از مهمترین عوامل در ناهنجاری تغذیه‌ای در کشور ذکر کرد.

این استاد دانشگاه گفت: تغذیه نامتعادل گیاهی (مصرف نامتعادل کودها) که متأسفانه امروزه گریبانگیر بخش کشاورزی کشور شده علاوه بر کاهش عملکرد هکتاری (کمی و کیفی) محصولات کشاورزی؛ منجر به سو تغذیه انسان شده که علائم آن در جامعه به مشکلات و آسیب به سلامتی انسان است.

وی افزایش میزان مواد آلی، رواج کودهای زیستی خاک‌های زراعی کشور، رعایت اصول مصرف بهینه کودی، غنی سازی تولیدات کشاورزی درمزارع، باغ‌ها و مراتع کشور و مصرف نان سبوس دار غنی شده برای ارتقای سطح سلامت جامعه را از مهمترین راهکارها ذکر کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ