معلولان گلستان و کوهی از مشکلات/ قوانین نادیده گرفته می شود

اقتصاد ایران: گرگان- بسیاری از مسئولان و مردم علی رغم توانمندی افراد دارای معلولیت، تنها با تصور این که ممکن است کمتر از فرد عادی کارایی داشته باشند، آن ها را از مسئولیت های اجتماعی کنار می‌گذارند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم شریفی: علی رغم داشتن توانایی اما همواره از سوی مسئولان و جامعه نادیده گرفته می‌شود و همین باعث شده از بسیاری چیزهایی که حق مسلم آنها است، مثل اشتغال، ازدواج، فعالیت‌های مختلف اجتماعی و ورزشی محروم شوند. «معلولان» خواستن توانستن را صرف کرده و نشان دادند که با همت مضاعف کاری نشدنی نیست.

البته نگاه به افراد دارای معلولیت در جامعه نیاز به کار فرهنگی داشته و محرومیت‌های این گروه هم بیش از آنکه نتیجه معلولیت باشد زاییده نگاه جامعه به توانمندی این افراد است.

یک استاد روشندل دانشگاه آزاد گنبدکاووس در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از افراد نابینا از سخنوران و موزیسین‌های بسیار قوی هستند اما توانایی‌های این افراد از سوی جامعه نادیده گرفته می‌شود و ترجیح می‌دهند فرصت‌های شغلی را در اختیار افراد عادی قرار دهند.

عطیه قاسمی اضافه کرد: طبق قانون معلولان باید در همه ارگان‌ها بکارگیری شوند اما عملاً این اتفاق نمی‌افتد و در مصاحبه‌ها به این دلیل که فکر می‌کنند معلولان کارایی کمتری دارند آنها را نمی‌پذیرند در صورتی که معلولان بسیار توانمند هستند و مسؤلیت کاری بالاتری نسبت به افراد عادی دارند.

وی گفت: اگر معلولان از طرف جامعه طرد شده و خانه نشین شوند دچار افسردگی و افکار منفی و مشکلات مالی ده‌ها مشکل دیگر خواهند شد.

امکان تماس با فوریت‌های پزشکی برای ناشنوایان فراهم نیست

وی تصریح کرد: ناشنوایان کشور ما امکان تماس گرفتن با مراکز حیاتی مثل اورژانس و ۱۱۰ را ندارند و سال گذشته یک زوج ناشنوا در کلاله به خاطر این کوتاهی مسئولان جان خود را از دست دادند در صورتی که در بسیاری از کشورهای با نصب یک برنامه بر روی تلفن‌های این مراکز، ناشنوایان به راحتی می‌توانند ارتباط برقرار کنند.

معلولان گلستان و کوهی از مشکلات/ قوانین ندید گرفته می شود

یکی از معلولان ضایعه نخاعی هم به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از مواردی که یک فرد دارای معلولیت به آن نیاز دارد اعم اشتغالزایی، ازدواج، مناسب سازی و غیره در قانون حمایت از جامعه معلولان آورده شده اما این قوانین فقط بر روی کاغذ است و به آن عمل نمی‌شود.

اگر معلولان خانه نشین شوند دچار افسردگی، مشکلات مالی و ده‌ها مشکل دیگر خواهند شد احمدرضا عامریان افزود: مراکز مشاوره متناسب با نوع معلولیت افراد به آنها مشاوره دهند؛ مثلاً دو فردی که از ویلچر استفاده می‌کنند مناسب ازدواج با هم نیستند و اگر افراد معلول باهم ازدواج می‌کنند نوع معلولیت آنها باید به گونه‌ای باشد که بتوانند همدیگر را همپوشانی و کمک کنند.

این فعال اجتماعی گفت: طبق قانون بهزیستی هر چهار سال یک بار به هر فرد معلول یک ویلچر ایرانی اهدا می‌کند اما این ویلچرها کیفیت و دوام لازم برای اشخاصی که شاغل هستند و مدت زیادی را باید از آن استفاده کنند را ندارد و معمولاً در مدت ۶ ماه مستهلک می‌شود.

خانه نشینی معلولان به دلیل عدم توان مالی در خرید ویلچر و عصا

عامریان ادامه داد: ویلچر و عصا هزینه سنگینی را بر معلولان تحمیل می‌کنند و معلولانی که توان مالی ندارند معمولاً خانه نشین شده و از جامعه طرد می‌شوند.

وی افزود: پل‌های هوایی که در سطح شهر وجود دارد برای استفاده معلولان مناسب سازی نشده است و اگر آسانسوری هم در کنار پل‌های هوایی قرار داده شده همیشه خراب و غیرقابل استفاده است.

محبوبه نوملی مادر یکی معلول ذهنی هم به خبرنگار مهر گفت: کودکان معلول ذهنی نیاز به مراقبت دائم داشته و برای همه کارهای خود نیاز به کمک دارند.

وی گفت: فرزند من در مرکز شبانه روزی بهزیستی نگهدار می‌شود اما هرسال قبل از تعطیلات عید از ما می‌خواهند فرزندمان را به خانه ببریم و تا پایان تعطیلات از پذیرش فرزندان ما خودداری می‌کنند.

نوملی ادامه داد: من به جز دختر معلولم سه فرزند دیگر هم در خانه دارم که سال‌ها به دلیل عدم همکاری مسئولان از دید و بازدید و مسافرت در ایام نوروز محروم شده‌اند و از مسئولان درخواست دارم حداقل مثل سایر دستگاه‌ها تا روز پنجم عید، تعطیل کنند و بعد از آن فرزندانمان را بپذیرند.

معلولان گلستان و کوهی از مشکلات/ قوانین ندید گرفته می شود

مردم آگاهی کافی از مشکلات جامعه بهزیستی و معلولان ندارند

معاون توانبخشی بهزیستی گلستان هم در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: اغلب معلولان از قشر محروم جامعه هستند و علاوه بر رنج محرومیت به دلیل معلولیت و مشکلات جسمی که دارند رنج مضاعفی را نسبت به دیگر محرومان جامعه متحمل می‌شوند.

محمود امانیان افزود: ما مردم خیر و نوع دوست زیادی داریم اما مشکلات جامعه بهزیستی به آنها شناسانده نشده است.

طرح‌های رایگان غربال گیری راهی برای پیشگیری از معلولیت

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی گلستان هم در خصوص اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از بروز معلولیت گفت: هرساله طرح غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال در گلستان انجام می‌شود.

مریم رضایی افزود: سن طلایی شناسایی و درمان تنبلی چشم در کودکان سه تا ۶ سال و حداکثر ۱۲ سال است و اگر تنبلی چشم کودکان در سن سه تا ۶ سال شناسایی نشود دچار آسیب زیادی می‌شوند و حتی ممکن است در بزرگ سالی بینایی خود را از دست بدهند.

وی بیان کرد: سن طلایی شناسایی و درمان ناشنوایی زیر ۶ ماه است و گلستان جز استان‌هایی است که هرساله ۱۰۰ درصد کودکان در بیمارستان‌ها تحت غربالگری ناشنوایی قرار می‌گیرند.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی گلستان با بیان اینکه‌ ۶ مرکز آزمایش ژنتیک در استان گلستان داریم، گفت: این آزمایش‌ها ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد و برای افراد تحت پوشش بهزیستی کاملاً رایگان و برای افراد عادی بر حسب توان مالی با تخفیف‌های ۳۰ تا ۷۰ درصد انجام می‌شود.

معلولان گلستان و کوهی از مشکلات/ قوانین ندید گرفته می شود

حمایت ویژه دولت از کارفرمایان حامی افراد معلول

معاون اشتغال و مسکن اداره کل بهزیستی گلستان هم در گفتگو با رسانه‌ها گفت: به کارفرمایانی که برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی اشتغال ایجاد کنند مبلغ ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

علیرضا طاهری زاده افزود: شاید به واسطه معلولیتی که افراد دارند نتوانند همانند افراد عادی کارایی داشته باشند به همین دلیل بهزیستی در راستای حمایت از کارفرما بسته به میزان معلولیت افراد به کار گیری شده ماهانه مبلغ ۳۰ تا ۵۰ درصد حقوق ماهیانه آنها را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این حق بیمه ۳۰ ساله افراد معلولی که به کار گیری می‌شوند را بهزیستی به طور کامل پرداخت می‌کند.

طاهری زاده اضافه کرد: کارفرمایانی که زنان بی سرپرست و یا معتادان بهبود یافته را بکارگیری کنند به مدت هفت سال حق بیمه آنها را بهزیستی پرداخت می‌کند و در تلاش هستیم این هفت سال را به ۳۰ سال افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محرومیت، بیکاری و نادیده گرفته شدن همیشه سخت است و اگر این محرومیت‌ها با معلولیت جسمی هم همراه شود سختی‌ها را چند برابر می‌کند.

رعایت قانون سه درصدی استخدام افراد معلول و مناسب سازی شهر و اماکن عمومی حق مسلم آنها است و اجرای آن وظیفه‌ای است که بر گردن همه مسئولان است و باید هرچه سریع‌تر به آن جامع عمل بپوشانند تا اندکی از آلام معلولان را کاهش دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ