وزیر میراث فرهنگی از ارگ تاریخی میشیجان در خمین بازدید کرد

اقتصاد ایران: خمین- وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ارگ تاریخی میشیجان در شهرستان خمین بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عزت الله ضرغامی بعد از ظهر پنج شنبه در جریان سفر دو روزه خود به استان مرکزی با حضور در شهرستان خمین از ارگ تاریخی میشیجان این شهرستان بازدید کرد.

ارگ تاریخی میشیجان بنایی خشت و گلی و متعلق به دوره قاجاریه است که در روستای میشیجان علیا از توابع شهرستان در حاشیه جاده خمین به تهران و در فاصله ۳۰۰ کیلومتری پایتخت واقع شده است.

این عمارت در زمینی به شکل مستطیل هشت ضلعی و به مساحت حدود یک هکتار در کنار امامزادگان این روستا بنا شده که ساختمان اصلی آن به صورت بنایی منفرد در دو طبقه با پلان چهار ضلعی و با نمای ترکیبی گچ و آجر در وسط محوطه قرارگرفته و سقف آن به وسیله قاب بندی‌های چوبی یکپارچه آراسته شده و محل اقامت امیر حشمت بوده است.

در شمال و غرب محوطه فضاهایی با کاربری گلخانه، مطبخ، انبارغلات، محل اسکان خادمین و حیاط خلوت قرار دارد و عمده مصالح به کار رفته در این بنا خشت و گل و چوب بوده و سقف اطاق‌ها بصورت طاق آهنگ و طاق‌های چهار بخشی و سقف مسطح چوبی طراحی شده است.

در جنوب محوطه کالسکه خانه قرار دارد که دارای یک سقف چهار گنبدی است، همچنین در قسمت شمال و جنوب عمارت دو برج دیده بانی قرار گرفته است، در قسمت جنوب شرقی محوطه هشتی ورودی قرار دارد که شامل یک راهرو و چند اتاق با سقف‌های چوبی در طرفین آن است و در زیر اتاق شمالی هشتی یک سیاهچال با ورودی مخفی از داخل اتاق قرار دارد که از آن برای زندانی کردن افراد استفاده می شده است.

کارمرمت و بازسازی این اثر تاریخی که در سال ۱۳۸۹ شمسی به شماره ۲۹۷۰۵ در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است، توسط بخش خصوصی و تحت نظر سازمان وقت میراث فرهنگی از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و سال ۱۳۹۷ به اتمام رسید و دارای کاربری پذیرایی و رفاهی است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ