خروجی مورد انتظار از دیدار ۳ ساعته مستندسازان با رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه

اقتصاد ایران: جمعی از مستندسازان دیداری ۳ ساعته با حجت‌الاسلام طائب داشته‌اند که با توجه به سخنان اخیر وی درباره اغتشاشات آمریکایی ـ اسرائیلی، انتظار می‌رود شاهد تولید مستندهای روشنگری در آینده نزدیک باشیم.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جمعی از مستندسازان در نشستی با حجت الاسلام حسین طائب مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران شرکت کرده و نقطه نظرات خود را درباره حوادث اخیر بیان کرده‌اند.

در این جلسه که در مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی برگزار شده، جمعی نزدیک به 50 نفر از فیلم‌سازان فعال در عرصه سینمای مستند حضور داشته و در نشستی صمیمانه و تعاملی نکات مدنظر خود را بیان کرده‌اند. همچنین حسین طائب پاسخگوی سؤالات مستندسازان شده است.

پیگیری‌های تسنیم بیانگر آن است که محور اصلی این جلسه 3 ساعته، حوادث اخیر، عوامل رقم‌زننده آن، تلاش رسانه‌های خارجی برای ملتهب کردن کشور، ارائه راهکار برای تولیدات باکیفیت‌تر و افق‌های پیشرو برای ارائه بازنمایی‌های دقیق رسانه‌ای در قالب سینما و به ویژه سینمای مستند بوده است. متن این جلسه شامل گفت‌‌و‌شنودهای مستندسازان با حجت الاسلام طائب به زودی منتشر خواهد شد.

در ابتدای این جلسه به پاس سال‌ها فعالیت «داود نماینده» در عرصه صداپیشگی و دوبله از وی تقدیر شده است. نماینده از جمله چهره‌های شناخته شده سینما و تلویزیون است که دوبله‌های ماندگار وی بر بسیاری از آثار سینمایی و مستندها در ذهن مردم باقی مانده است.

حسین طائب رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیش‌تر در سخنرانی‌های جداگانه‌ای در مسجد انصار الحسین(ع) شهرک محلاتی و همایش تحلیلی ـ تبیینی در شهر قزوین به بررسی ابعاد مختلف اتفاقات اخیر پرداخته است که محورها و سوژه‌های متعددی در آن برای تولید فیلم‌های مستند توسط فیلمسازان وجود دارد که در ادامه نگاهی به آنها خواهیم داشت.

* تاریخچه اقدامات آمریکا و اسرائیل علیه ایران

طائب درباره تاریخچه اقدامات آمریکا و هم‌پیمانانش علیه ایران می‌گوید: "آمریکایی‌ها بر اساس سند امنیت ملی بلند مدت و سند امنیت ملی دولتی خود راهبردهای مشخصی را برای مقابله با ایران ترسیم کرده‌اند. آنها معتقدند قدرت‌هایی که تضعیف دموکراسی آمریکایی انجام می‌دهند و مدل جدید حکمرانی را به جهان صادر می‌کنند را باید محدود کنند. آنها از ایران به عنوان مهمترین کشور در این حوزه نام می‌برند."

محاصره اقتصادی از ابتدای انقلاب، تحمیل جنگ، کودتا با استفاده از باقی‌مانده‌های رژیم گذشته، محدودسازی تکنولوژی، متخصص و سرمایه علیه ایران از راه‌های مختلف، تحمیل ناامنی به‌شکل نرم علیه ایران در فتنه 78 و 88، تلاش برای تغییر جغرافیای منطقه و خاورمیانه و وارد کردن ناامنی از بیرون کشور با ایجاد داعش و جلوگیری از رشد کشور با اجرای پروژه نفوذ از جمله مهم‌ترین محورهایی است که در سخنان حجت الاسلام طائب در سخنرانی‌های اخیر او به چشم می‌خورد.

وی بیان می‌کند که "عده‌ای به‌دنبال این هستند که کشور را به حالت ارتجاع قبل از انقلاب بازگردانند. ارتجاع یعنی اینکه مجدداً مستشاران خارجی را بر این کشور مسلط کنند."

در این بخش مستندهای گوناگونی در سال‌های اخیر ساخته شده، اما به نظر می‌رسد که ساخت مستندهای جدید درباره تعدادی از این موضوعات نظیر «تحریم و محاصره اقتصادی»، «تحمیل جنگ»، «پروژه سوریه‌سازی ایران توسط آمریکا»، «ایجاد ناامنی در دو فتنه 78 و 88» و ... می‌تواند روشنگر تاریخچه اقدامات آمریکا علیه ایران باشد.

* اقدامات آمریکا در فتنه اخیر

حجت الاسلام طائب محور اقدامات آمریکا در فتنه اخیر را برمی‌شمرد و می‌گوید: "آمریکا و اسرائیل به دنبال درونی کردن اختلافات و جلوگیری از یکپارچه شدن حاکمیت و راه انداختن جنگ داخلی و جنگ سیاسی‌اند."

او می‌گوید: فتنه پیش‌بینی شده بود، ولی  هر پیش بینی معلوم نیست منجر به پیشگیری شود چرا که تهاجم دشمن سنگین است.

حجت الاسلام طائب معتقد است که آمریکا و اسرائیل مرگ و حیات خود را در سرانجام این ناآرامی‌ها می‌بینند.

واکاوی کارشناسی و بررسی چرایی این موضوع که چرا ناآرامی‌های اخیر، تعیین‌کننده مرگ و حیات آمریکا و اسرائیل است؟ می‌تواند سوژه مستندی ایدوئولوژیک قرار گیرد.

* جنگ ترکیبی و تمرکز بر قداست‌زدایی از رهبری

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه، اتفاقات اخیر را نوعی جنگ ترکیبی توصیف کرده و می‌گوید: "امروز دشمن با جنگ ترکیبی وارد شده است. آنها جنگ ترکیبی را از سال 2015 وارد مقوله امنیتی کردند. تعریف جنگ ترکیبی این است که ذیل یک راهبرد نظامی،  جنگ رسانه‌ای، جنگ دادگاهی، جنگ تضاد دینی و فرهنگی نیز دنبال می‌شود."

یکی از موضوعات مهم در اتفاقات اخیر، تمرکز ویژه دشمن بر مقام معظم رهبری است. پشت پرده این موضوع می‌تواند دستمایه ساخت مستندهای زیادی شود.

تشکیک در سلامتی رهبری قبل از شروع فتنه نیز یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره توسط حجت الاسلام طائب است که می‌تواند تبدیل به سوژه‌‌ای برای ساخت مستند بشود.

طائب به تولید بازدارندگی نظامی توسط رهبر انقلاب اشاره می‌کند و معتقد است که "این بازدارندگی به‌گونه‌ای است که کسی جرأت ندارد از نظر نظامی به ایران چپ نگاه کند. آنها می‌دانند که این کشور یک رهبر الهی دارد که نسبت به مردمش منعطف و نسبت به دشمنان سخت‌گیر است لذا دشمن می‌فهمد که این قداست باید شکسته شود."

* اقدامات منطقه‌ای آمریکا با هدف محاصره ایران

بی‌ثبات‌سازی منطقه غرب آسیا تاقبل از سال 2030 برای حفظ امنیت اسرائیل، با توجه به قوی شدن ایران، یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌هایی است که در سخنان پیشین حجت‌الاسلام طائب به چشم می‌خورد.

* قوی شدن ایران، آمریکا را نگران کرده است

حجت‌الاسلام طائب بیان می‌کند که آمریکا از ایران قوی می‌ترسد. او می‌گوید: آمریکایی‌ها می‌بینند که کشور در حال بازیابی ظرفیت‌های خود در حوزه‌های مختلف از جمله صادرات نفت و تولید برق است. ظرفیت تولید برق افزایش و خاموشی‌ها کاهش یافته و نفت به میزان دلخواه صادر می‌شود. دولت سیزدهم اکثر وادادگی‌ها را ساماندهی کرده و تجمعات صنفی را به مرور ساماندهی کرده است. همچنین در حوزه انتقال آب از دریا و آب‌های ژرف در حال پیشرفتیم. با افزایش 4 برابری قیمت خرید تضمینی و ایجاد رغبت در کشاورزان، سال بعد در گندم خودکفا و به صادرکننده تبدیل می‌شویم.

در این بخش نیز سینمای مستند می‌تواند فعالیت‌های زیادی انجام دهد؛ از جمله این اقدامات می‌توان به نمایش دستاوردهای کشور به ویژه در دولت سیزدهم، نمایش پیشرفت‌های ملی و افزایش ظرفیت‌های مختلف در کشور اشاره کرد.

* راهبردها در برابر فتنه‌ها

حجت الاسلام طائب درباره راهبردهای در دسترس در برابر فتنه اخیر می‌گوید: راهبرد در جنگ ادراکی این است که ما بتوانیم هویت‌های ساخته‌شده از جمله هویت دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و خدمت و مقاومت را به نسل بعدی منتقل کنیم. باید راه ارتباط با جوانان‌مان را در پیش بگیریم و با جوانانی که تمام اطلاعات خود را از فضای مجازی می‌گیرند، ارتباط برقرار کنیم. ما برای برخورد با جنگ ترکیبی نیاز داریم که یک جا تحمل را بالا ببریم و در  جای دیگر قاطعانه برخورد کنیم.

توجه به کلیدواژه‌های اساسی در این بخش نیز سوژه‌هایی برای ساخت مستند پیش‌روی مستندسازان قرار می‌دهد. به ویژه آنکه در قاب مستند، هویت‌های مهم جمهوری اسلامی به ویژه هویت دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، مقاومت و خدمت به نمایش گذاشته شود.

از سویی دیگر، به نظر می‌رسد که ساخت مستندهایی که بتواند با جوانان ارتباط برقرار کرده و جنگ ترکیبی اخیر را خنثی کند، نیاز امروز کشور است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ