حقایق عجیبی که باور نخواهید کرد!

برترین‌ها - آرمان رمضانی: در این مقاله قرار است بار دیگر همراه هم به تعدادی واقعیت، فکت و حقیقت آماری توجه کنیم. نکته‌ای که احتمالا باعث تفاوت این حقایق با حقیقت‌های مشابه خواهد شد در این است که اطلاعات این مقاله در نگاه اول درست به نظر نمی‌رسند و برای باور کردن و پذیرفتن برخی از آن‌ها مجبور به جستجو و سرچ کردن خواهید شد.

میلیارد چقدر از میلیون بزرگتر است؟

این مثال معمولا در مدارس سراسر دنیا برای توضیح ارزش توان استفاده می‌شود و با این وجود فکر می‌کنم شنیدنش برای شما هم مانند من جالب باشد. برای اینکه درکِ درستی از میزانِ بزرگی میلیارد نسبت به میلیون داشته باشید به این مثال توجه کنید: در حالی که یک میلیون ثانیه برابر است با 11 روز، جالب است بدانید یک میلیارد ثانیه برابر است با 31 سال!


بودجه‌ای که صرف جنگ افروزی می‌شود دقیقا چقدر بزرگ است؟

حقایق عجیبی که باور نخواهید کرد!

اگر اهل دنبال کردن اخبار علمی باشید حتما درباره مریخ نوردِ کیوریاسیتی (Curiosity) و پروژه بزرگی که در نهایت به این مریخ نورد ختم شد، شنیده‌اید. با این وجود هدفِ این مقاله از اشاره به این پروژه باارزشِ فضایی تنها به این دلیل است که بتوانید بزرگی بودجه نظامی کشورهای کره زمین را متوجه شوید.

باید بدانید کلِ هزینه‌ای که از ابتدا تا به ثمر رسیدنِ مریخ نورد کیوریاسیتی برای این پروژه هزینه شده است برابر با بودجه‌ی نظامی است که تمام کشورهای کره زمین در ظرف مدت 13 ساعت هزینه می‌کنند. با دانستن چنین آماری حالا حتما بهتر می‌توانید متوجه شوید چرا در چنین عصر و دوره‌ای، جمعیت قابل توجهی از مردم دنیا توانایی تامین نیازهای ابتدایی خود را ندارند.


این آمریکایی‌های عاشقِ سلاح

حقایق عجیبی که باور نخواهید کرد!

حتما کم و بیش درباره علاقه شهروندان آمریکایی به مالکیت سلاح گرم و البته حمایت قانونِ ایالات متحده از چنین حقی اطلاع دارید. جالب است بدانید سلاح‌های گرمی که در تملک مردمِ غیر نظامیِ آمریکا قرار دارد با مجموعِ سلاح‌های مردمِ بقیه کشورهای دنیا برابری می‌کند. بنابر آمار، ارتش‌های کشورهای انگشت شماری در دنیا، سلاح‌های بیشتری از مردم غیر نظامی آمریکا در اختیار دارند.


دردسرهای ارتفاعِ رندِ اِورست

حقایق عجیبی که باور نخواهید کرد!

وقتی در چند دهه قبل بالاخره دانش و تکنولوژی انسان‌ها به حدی رسید که بتوانند ارتفاعِ بلندترین قله کره زمین را به صورت دقیق حساب کنند، متخصصان با مشکلی غیرعادی روبرو شدند. این تیم از متخصصین ارتفاعِ این قله را محاسبه کردند و در کمال تعجب به عدد کاملا رندِ 29 هزار فوت رسیدند. در نهایت وقتی نتایج این اندازه‌گیری منتشر شد، ارتفاعِ اورست 2 فوت بیشتر اعلام شد و ارتفاع این قله 29 هزار و 2 فوت ثبت شد. دلیل این افزایش اندک این بود که تیم مسئول اندازه‌گیری به این نتیجه رسیدند که اگر ارتفاعِ واقعی و رندِ این قله به مردم دنیا اعلام شود، آن‌ها حتما فکر خواهند کرد که این اندازه‌گیری از دقت کافی برخوردار نبوده و یا توسط متخصصین به سمت بالا یا پایین رند شده است و به همین دلیل ترجیح دادند بلندی این قله را دو فوت یا 61 سانتی متر بیشتر اعلام کنند.


فکر می‌کنید وزنِ یک ابر معمولی چقدر است؟

حقایق عجیبی که باور نخواهید کرد!

حدس می‌زنم شما هم مانند من تابحال به این پرسش فکر نکرده باشید و یا دست‌کم تصور کنید یک ابر معمولی باتوجه به خصوصیاتش نباید خیلی سنگین باشد. جالب است بدانید یک ابر کاملا معمولی در آسمان در حدودِ 1.1 میلیون پوند یا 500 هزار کیلوگرم وزن دارد.


کمونیسم و جنگ دقیقا با مردم شوروی چه کرد؟

حقایق عجیبی که باور نخواهید کرد!

شوروی یکی از آن کشورهایی بود که با توجه به نگاه خاص حاکمانش، بیشترین تلفات را در خلال جنگ جهانی دوم داشت و احتمالا شنیدنِ این آمار به شما کمک می‌کند نگاه دقیق‌تری نسبت به این موضوع داشته باشید. از بین تمام نوزادانِ پسری که در سال 1923 در خاکِ شوروی متولد شدند تنها 20 درصد پس از پایان جنگ جهانی دوم هنوز زنده بودند. در واقع از هر 5 کودکِ پسر متولد این سال در شوروی، تنها یک نفر در زمانِ پایان جنگ هنوز زنده بود.


مشکلاتِ هوای آفتابی و سواحلِ فوق‌العاده!

حقایق عجیبی که باور نخواهید کرد!

طبقِ آماری که حتما به نظرتان ناراحت کننده خواهد رسید، از هر دو شهروند استرالیایی یک نفر در طول عمرش به سرطان پوست مبتلا می‌شود. این آمار ترسناک می‌تواند به ما لزوم نگهداری و محافظت از پوستمان در مقابل اشعه‌های مضرِ نور خورشید را یادآوری کند.


ستاره‌های نوترونی دقیقا چقدر سنگین هستند؟

حقایق عجیبی که باور نخواهید کرد!

اگر به نجوم یا فیزیک علاقه داشته باشید حتما درباره ستاره‌های نوترونی و وزن قابل توجه و فشرده این پدیده شنیده‌اید. برای درک بهتر وزن و تراکم ستاره‌های نوترونی به این مثال توجه کنید: اگر یک پاستیل خرسیِ کوچک و سبک را در فاصله یک متریِ یک ستاره نوترونی رها کنید(در تئوری) ، پاستیلِ خرسی تنها در یک میکرو ثانیه به سطح این ستاره خواهد رسید و در همین زمانِ اندک سرعتِ این پاستیل به سطحی خواهد رسید که نیروی آزاد شده از برخوردِ آن با سطح ستاره با نیروی هزار بمب اتم برابر خواهد بود.


با فراگیریِ اینترنت، سرعت تولیدِ علم چقدر بیشتر شده است؟

حقایق عجیبی که باور نخواهید کرد!

بر اساس اطلاعاتی که  اِریک اِشمیت، رئیس سابقِ هیئت مدیره گوگل در اختیار عموم قرار داد، اطلاعاتِ تولید شده توسط انسان‌ها در هر دو روز برابر است با تمام اطلاعاتی که انسان‌ها از زمان پیدایش تا سال 2003 تولید کرده بودند.


اقتصادِ یک کشور اینگونه شکوفا می‌شود

حقایق عجیبی که باور نخواهید کرد!

شنیدنِ این آمار حتما باعث خواهد شد برای لحظاتی به فکر فرو بروید. بر اساسِ آمار رسمی، تقریبا یک چهارم کلِ تولید ناخالصِ ملی کشور کره جنوبی، بر عهده شرکت سامسونگ و تولیدات این برند است. این آمار وقتی جالب‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم کشور کره جنوبی نه یک کشور فقیر با اقتصادی کوچک بلکه یکی از کشورهای توسعه یافته و پیشروی کره زمین است.


تابحال کسی را دیده‌اید که تاریخ تولدِ یکسانی با شما داشته باشد؟

حقایق عجیبی که باور نخواهید کرد!

حدس می‌زنم پذیرفتنِ درستی این آمار هم برایتان سخت باشد اما بد نیست بدانید بر اساس محاسبات ساده ریاضی و احتمال، در اتاقی با جمعیت 23 نفر 50 درصد احتمال وجود دارد که دو نفر در روز و ماه یکسانی از سال متولد شده باشند.


شباهت انسان‌ها و مورچه‌های ساکن کره زمین

حقایق عجیبی که باور نخواهید کرد!

جالب است بدانید اگر بتوانید تمام مورچه‌های ساکن کره زمین را جمع‌آوری و وزن کنید، عدد به دست آمده با مجموعِ وزنِ تمام انسان‌های ساکن این سیاره تقریبا برابر خواهد بود.


اِمپراطوری عثمانی و نینتِندو!

حقایق عجیبی که باور نخواهید کرد!

در ذهن بیشتر مردم دنیا، امپراطوری عثمانی موضوعی متعلق به تاریخِ دور و قرن‌های گذشته ثبت شده است اما واقعیت چیز دیگری است. بد نیست بدانید شرکت نینتندو، تولید کننده مشهور کنسول‌های بازی‌های ویدئویی، همزمان با حکمرانی امپراطوری عثمانی دست به تولید محصول زده است. پایان و انقراض امپراطوری عثمانی بین سال‌های 1908 تا 1922 برآورد می‌شود.

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ