کارگروه اقتصاد دیجیتال فعالیت «آمیتیس» را ممنوع کرد

اقتصاد ایران: کارگروه اقتصاد دیجیتال در آیین‌نامه اجرایی حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین بیمه و تقویت نظام تنظیم‌گری حوزه بیمه‌های تجاری ایجاد نهاد واسط برای فعالیت پلتفرم‌های حوزه اینشورتک را ممنوع کرد.

آیین‌نامه اجرایی حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین بیمه و تقویت نظام تنظیم‌گری حوزه بیمه‌های تجاری در تاریخ اول آذر ماه ۱۴۰۱ به تصویب وزیران حاضر در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال رسید. مهم‌ترین بخش این آیین‌نامه بخشی است که به ممنوع شدن ایجاد نهاد واسط جدید اشاره دارد و در بند سوم از ماده یک این آیین‌نامه به آن اشاره شده است: «ممنوعیت هر گونه نهادسازی یا ایجاد ساختار و تشکیلاتی که منجر به ایجاد نهاد واسط برخط جدید شود.»

این بخش از این جهت مهم است که از خردادماه امسال با طرح موضوع ایجاد سوییچ بیمه‌ای آمیتیس توسط بیمه مرکزی چالش‌های جدی در حوزه بیمه آنلاین کشور ایجاد شده بود. بیمه مرکزی قصد داشت با ایجاد یک سوییچ مرکزی در حوزه بیمه تمام پلتفرم‌های بیمه آنلاین کشور را ملزم به اتصال به مجموعه آمیتیس کند. با توجه به این که شرکت راهبرد نگار آمیتیس متعلق به بیمه مرکزی است، این اقدام با این استدلال که ایجاد این سوییچ مرکزی منجر به انحصارگرایی شده، مورد انتقاد فعالان حوزه اینشورتک قرار گرفت.

البته این تمام انتقادات مطرح‌شده از سوی نهادهای مختلف، از جمله انجمن فین‌تک، و صاحبان بیمه‌های آنلاین نبوده و مجموع مخالفت‌ها با این طرح راه‌اندازی این سامانه را نابودکننده استارتاپ‌های بیمه دانسته بودند. مجموع این مخالفت‌ها مورد توجه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال نیز قرار گرفت و در تاریخ دهم مردادماه اعلام شد که کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مسئول تصمیم‌گیری درباره سامانه آمیتیس شد.

این کارگروه در نخستین اقدام دستور به توقف فعالیت این سامانه داد و حالا در آیین‌نامه‌ای با هدف حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین بیمه و تقویت نظام تنظیم‌گری حوزه بیمه‌های تجاری از ممنوعیت ایجاد و راه‌اندازی نهاد واسطی همچون آمیتیس خبر داده است.

در ماده نخست این آیین‌نامه وزارت اقتصاد مکلف شده با همکاری بیمه مرکزی، وزارت ارتباطات و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه دستورالعمل ضوابط فعالیت پلتفرم‌های خدمات بیمه‌ای را تدوین و ابلاغ کند. البته طبق این آیین‌نامه، دستورالعمل مذکور باید پنج قانون مطرح‌شده در این آیین‌نامه کارگروه اقتصاد دیجیتال را رعایت کند.

مطابق اولین قانون، سکوهای خدمات بیمه‌ای به‌عنوان کارگزار یا تجمیع‌کننده بیمه شناسایی می‌شوند. همچنین، این سکوها امکان صدور آنلاین انواع بیمه‌نامه‌ها را دارند؛ البته برای این اقدام ملزم به رعایت قانون تجارت الکترونیکی هستند.

آیین‌نامه کارگروه اقتصاد دیجیتال درباره کسب‌وکارهای بیمه آنلاین

سومین قانون که ظاهراً به موضوع سوییچ بیمه آمیتیس اشاره دارد این است که هر گونه ساختار و تشکیلاتی که منجر به ایجاد نهاد واسط آنلاین جدیدی شود، ممنوع است. بدین‌ترتیب راه‌اندازی و فعالیت سوییچ آمیتیس نیز که همین نقش واسط را داشت، ممنوع خواهد بود.

در مورد چهارم با هدف تقویت فضای رقابتی و شفافیت بازار نظارت بیمه مرکزی بر پلتفرم‌های بیمه آنلاین ارتقا خواهد یافت تا از رفتارهای انحصارگرایانه و ضدرقابتی جلوگیری شود.

در مورد آخر از ماده اول این آیین‌نامه نیز آمده است که سکوهای خدمات بیمه‌ای امکان انعقاد قرارداد با چند مؤسسه بیمه را داشته و در این راستا لازم است مقررات مربوط، رقابت‌پذیری و ارائه خدمات نوآورانه رعایت کنند.

آیین‌نامه کارگروه اقتصاد دیجیتال درباره کسب‌وکارهای بیمه آنلاین

ماده دوم آیین‌نامه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در خصوص پلتفرم‌های فعال در حوزه اینشورتک این سکوها را نمایندگان موسسات بیمه‌ای تلقی کرده و در ادامه مقرر کرده است که «خدمات تبادل داده‌ای فعلی مورد نیاز ارائه‌دهندگان خدمات بیمه‌ای برخط توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و موسسات بیمه تا زمان تصویب دستورالعمل موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه تداوم خواهد داشت.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ