جهان اسلام بیش از پیش نیازمند قرابت و نزدیکی دو حوزه بزرگ قم و نجف است

اقتصاد ایران: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: روابط علمی و حوزوی دو کشور بزرگ ایران و عراق از سوی دشمنان اسلام و ایادی منطقه‌ای آنها با هجمه گسترده و متنوعی مواجه است و از هر فرصتی برای فاصله گرفتن دو حوزه استفاده می‌کنند.

- اخبار فرهنگی -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم ، حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در جمع میهمانان غیرایرانی کنگره بین‌المللی امناءالرسل با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای هم‌افزایی و تعامل دو حوزه قم و نجف اشرف، اظهار داشت: در ادوار مختلف تاریخی تعامل و ارتباطات عمیقی میان حوزه علمیه قم و نجف بوده است و امروز به بهانه این هم اندیشی و بزرگداشت یکی از علمای بزرگ جهان اسلام به دنبال ساماندهی و سازماندهی کردن این تعاملات ارزشمند هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت توسعه روابط مهم و راهبردی میان ایران و عراق، افزود: خوشبختانه تعاملات فرهنگی خوبی با کشور دوست و برادرمان عراق داریم و اگر این رابطه را معیار قرار دهیم، باید در عرصه‌ی تعاملات حوزوی نیز با یک توسعه‌یافتگی همراه باشیم.

وی تاکید کرد: من برای این نشست و دیدار میان حوزویان عراقی و ایرانی از تعبیر «گفت‌وگو برای هم افزایی قدرت حوزوی» استفاده می کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور ادامه داد: آنچه مسلم است، تا امروز به صورت طبیعی بین حوزه علمیه قم و نجف ارتباطاتی وجود داشته است، اما ما امروز خدمت عزیزان هستیم که نسبت به نظام‌مند کردن این ارتباطات با هم، همفکری داشته باشیم.

تأکید بر تبادل اساتید و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت علمی 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در جمع رؤسای دانشگاه‌های مختلف عراق سخن می‌گفت، تصریح کرد: این موضوع برای ما مهم است که طلاب ایرانی که به نجف می‌آیند در مسیر درستی علم‌آموزی داشته باشند و همینطور طلاب عزیزی که از عراق به ایران می‌آیند با بهترین کیفیت علمی، علم‌آموزی داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تبادل اساتید و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت علمی در حوزه علمیه قم و نجف از جمله مسائلی است که می‌توان برای توسعه همکاری و تعاملات عملیاتی کرد.

وی ادامه داد: حضور گروه‌های علمی متشکل از اساتید و طلاب در مراکز علمی و آموزشی نجف و قم یکی دیگر از اقدامات ارزشمندی است که می‌تواند در راستای تقویت تعاملات دو حوزه کهن جهان اسلام ایفای نقش داشته چرا که دارای آثار و برکات ارزشمندی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور تصریح کرد: معتقدیم در عین حفظ استقلال حوزه‌های علمیه قم و نجف می‌بایست همکاری‌ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود بگیرد. انتقال تجارب موجود در حوزه علمیه قم به حوزات نجف اشرف و سایر عتبات منجمله تولید نرم‌افزارهای مرجع، ایجاد رشته‌های درسی جدید مرتبط با مسایل مستحدثه و تولید نظریه های روز آمد، امر مفیدی است. همچنین انتقال تجارب علمی و دانشی حوزه علمیه نجف به قم می‌تواند نقطه شروعی برای توسعه همکاری‌ها باشد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: در عصر و زمانی به سر می بریم که برای حضور در عرصه جهاد تبیین باید مسلح و مسلط به علوم و فنون نوین باشیم تا بتوانیم حرف حق خودمان را در عرصه بین‌الملل مطرح کنیم و این به‌روز بودن برای حوزه‌های علمیه یک ضرورت است که حوزه‌ علمیه قم از این مهم بی‌نصیب نیست و با وجود مرکزی نوآور، همچون مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، توانسته بسیاری از نیازهای علمی خود را در بستر فضای دیجیتال ارائه کند.

رئیس کمیسیون "تعامل علمی حوزه‌های علمیه نجف و قم" ادامه داد: ما امروز در یک پیچ تاریخی قرار داریم، افول نظریه هایی که دین را افیون جامعه می دانست و یا دین را امری شخصی برمی شمارد، نگاه و توجه جهانیان را به مسئله دین، خصوصا اسلام و تشیع بیش از گذشته کرده است.

وی افزود: ما باید به فکر تدارک آینده‌ای باشیم که در آن قرار است، تمدنی نوین را به جهانیان عرضه کنیم، تمدنی که بتواند با بهره گیری از آموزه‌های اسلام عزیز، پاسخگوی تمام نیازهای بشریت باشد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است تمدن معاصر غرب پاسخگوی نیازهای بشر نبوده و دیر یا زود ما نیازمند شکل‌گیری یک تمدن نوین در جهان خواهیم بود و انقلاب اسلامی ایران با رهبری امامین انقلاب این حرکت عظیم و انسان‌ساز را شروع کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور بیان کرد: امروز اقدامات خوبی در راستای پاسخگویی به شبهات از سوی حوزه‌های علمیه و مراکز وابسته در حال انجام است، اما چیزی که با آن مواجه هستیم، هجوم انبوهی از شبهات و هجمه‌های به روز شده، علیه اسلام و مذهب است. امیدوارم مباحث این دیدار ارزشمند به یک برنامه‌ریزی ، انتقال تجارب و گسترده کردن تعاملات میان قم و نجف منجر شود.

وی یادآور شد: همانطور که مستحضرید حوزه علمیه قم تلاش کرده است در قالب "مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه " اشراف کلی بر مباحث و دروس حوزه‌ها داشته باشند ولی این در مورد حوزه‌های علمیه عراق وجود ندارد و برنامه‌ها به شکل سنتی‌تری انجام می‌شود، هر دو تجربه، حاوی نکات ارزشمندی است و باید از تبادل تجارب این دو، استقبال کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ