خبر خوب| این ۱۲ ایرانی نام‌آور/ پایان ۳۴ سال چشم‌انتظاری

اقتصاد ایران: امروز، اول صبحی قرار است برایتان از ۱۲ ایرانی نام‌آور بگوییم. خبرخوب بعدی‌مان چشم‌های یک مادر است؛ بله. تعجب نکنید چشم‌های یک مادر! بعد از آن دست شما را می‌گیریم و می‌بریم یک جای خوش آب و هوا در همدان و برایتان نوبرانه رو می‌کنیم از طرح خلاقانه یک شهروند همدانی. از آنجا دوباره به پایتخت برمی‌گردیم و شما را دعوت می‌کنیم به شنیدن خبر خوب از ساختمانی که هر شب یک ایران کوچک می‌شود. این شما و این بسته خبر خوب امروز ما.

گروه خبرخوب: گوشه گوشه ایران پر از خبرهای خوب و اتفاقات ناب است. باور کنید این حرف‌ها شعار نیست. خبرهای خوب را فاکتور می‌گیرند. اصلاً به گوشمان نمی‌رسانند. اما ما هر روز می‌آییم با یک بغل خبر خوب. ما در کنارتان هستیم تا نشنیده‌ها را برایتان دیده و شنیده کنیم.  امروز، اول صبحی قرار است برایتان از ۱۲ ایرانی نام آور بگوییم. خبرخوب بعدی مان  چشم‌های یک مادر است؛ بله .تعجب نکنید چشم های یک مادر! بعد از آن دست شما را می‌گیریم و می‌بریم یک جای خوش آب و هوا در همدان و برایتان نوبرانه رو می‌کنیم از طرح خلاقانه یک شهروند همدانی. از آنجا دوباره به پایتخت بر می‌گردیم و شما را دعوت می‌کنیم به شنیدن خبر خوب از ساختمانی که هر شب یک ایران کوچک می‌شود. این شما و این بسته خبرخوب امروز ما.

صبر کنید. قبل از اینکه قدم رنجه کنید و با ما همراه شوید، شما و خودمان را میهمان می‌کنیم به مرور  آیه ای آسمانی و سطرهای پیش رو را متبرک می‌کنیم به ذکر جلاله الله ؛«الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»« همان کسانی که ایمان آورده‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد.» (سوره رعد آیه ۲۸)

*این ۱۲ ایرانی نام آور

اصلاً مگر می‌شود یک جایی از جهان، حالا هر گوشه‌ای که شما فکرش را بکنید، از آسیا گرفته تا اروپا و آمریکا، مسابقه علمی راه بیفتد، سرشماری علمی باشد، خلاصه آمارگیری از موفق‌ترین‌ها باشد و پای ایرانی جماعت در میان نباشد؟ بی برو برگرد  در مهم‌ترین رویدادهای علمی همیشه پای یک ایرانی در میان است. البته این بار، نه  یک نفر که حرف ۱۲ ایرانی غیور در میان است.

قضیه چیست؟ ماجرا از این قرار است که گزارش سال ۲۰۲۲ یک موسسه بین المللی علمی به نام «کلاریویت آنالیتیکس» درباره «پژوهشگران پراستناد» جهان نشان می‌دهد که ۱۲ پژوهشگر وابسته به مؤسسه‌های ایرانی از «تأثیرگذارترین‌ها» در پیشرفت علوم شناسایی شده‌اند.

وقتی برایتان بگوییم پژوهشگر پر استناد یعنی چه، این خبر بهتر به دلتان می‌نشیند. مقاله‌های پراستناد آن‌هایی هستند که بیشترین میزان استناد را در زمینه‌های علمی می‌گیرند و در پایگاه «شاخص‌های اساسی علم» (ای. اس. آی.) می‌آیند. پژوهشگران، بر پایهٔ شمار مقاله‌های پراستنادشان رتبه‌بندی می‌شوند  و آنهایی که در یک درصد نخست جای گرفته‌اند، به‌عنوان پژوهشگر پراستناد معرفی می‌شوند. عامیانه‌اش را بگوییم یعنی هر جای دنیا هر تحقیقی که انجام شده مقاله‌ها و تحقیقات این ۱۲ ایرانی یکی از منابع و رفرنس‌هایشان بوده است.آن‌هایی که سرشان در تحقیق و مطالعه است قدر و قیمت این خبر را بیشتر می‌دانند.

 

*پایان ۳۴ سال چشم انتظاری؛ سلام مادر! من آمدم

ما بی انصاف نیستیم. در این روزها هر چقدر هم در محاصره خبر باشیم، مگر می‌شود چشم‌های تو را از قلم بیندازیم مادر؟! مگر می‌شود پایان ۳۴ چشم انتظاری‌ات در خبرخوب ما نباشد؟! ۳۴ سال یک عمر است. حتماً جوان‌تر که بودی مثل مادر فیلم شیار ۱۴۳ ، رادیو یار غارت بوده مبادا یک خبری از پسرت بدهند و تو نشنوی!‌ حالا  انتظار به سر رسیده و بعد از ۳۴ سال. پیکر شهید« مرتضی کردی» که در عملیات تفحص  منطقه مجنون شناسایی شده را برای مادر آورده‌اند. از امشب صاحب این چشم‌ها آرام تر از همیشه می‌خوابد.

در مراسم تشییع، یکی از حاضران پلاکاردی دستش گرفته بود با این مضمون که «چقدر دیر آمدی و چقدر به موقع! خوش آمدی شهید جان!» این جمله یک دنیا حرف دارد با خودش. پاره‌های استخوان این شهید با مردم ایران حرف‌ها دارد. چشمان کم سو اما نافذ مادرشهید کردی را ببینید. این چشم‌ها می‌گوید؛ خون‌ها ریخته شده پای این انقلاب، هزاران مادر فرزندشان را فدایی کردند تا دشمن به یک وجب از خاک ایران دست درازی نکند و مطمئن باشند این روزها هم  رویای دست درازی یا  تجزیه یک وجب از خاک ایران  را با خودشان به گور می‌برند.

 

*استوا در همدان/ آقای عکاس دست مریزاد!

خوش ذوق که باشی، چشمت خوبی‌ها را که ببینید می‌گردی و شکار می‌کنی و هم کیف خودت کوک می‌شود هم حال بقیه خوب. مثل آقای «پوریا پاکیزه»؛ عکاس خبرگزاری ایسنا که یک سوژه ناب را از یک ایرانی ناب‌تر شکار کرده است. قبل از هر توضیحی یکی دو عکس  ببینید و شما هم از تماشای بازی رنگ‌ها و دیدن نعمت‌های خدا حالتان جا بیاید تا برایتان بگوییم ماجرا از چه قرار است.

خوب. تصاویر را دیدید؟ این خوشه‌ها با میوه‌های سبز رنگ را می‌شناسید؟ نام این میوه «پاپایا» است؛ یک میوه استوایی با ارزش غذایی و دارویی بالا که جزو میوه‌های لاکچری وارداتی است و کیلویی خدارتومان در مغازه‌های لاکچری به فروش می‌رسد. اما حالا یک کشاورز خوش ذوق با پی‌بردن به خاصیت‌های درمانی و غذایی «پاپایا» و اهمیت اقتصادی آن نسبت به کشت سایر محصولات کشاورزی، اقدام به کشت و تولید این محصول استوایی در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان کرده است. این میوه در ایران قابل پرورش نیست اما کشاورز همدانی با احداث گلخانه‌ای خاص و شبیه سازی شده به دمای استوا آن را در استان سردسیری مثل همدان پرورش می‌دهد. و با یک تیر چند نشان می زند.  هم جلوی خروج ارز را می‌گیرد، هم کارآفرینی کرده و یک تکان اساسی به بازار فروش میوه استان می‌دهد. یک تشکر ویژه هم داریم از عکاس خوش ذوقی که با کشف این سوژه پای ما را به این گلخانه استوایی در استان سردسیر همدان باز کرد.

 

 


«آنوش خاک پرور»؛ خیر سلامت و بانی راه اندازی همراه سرای بیمار

*یک ایران کوچک/ میزبان با معرفت!

راستش را بگویید تا به حال در رسانه‌ها چند عکس از خیابان خوابی، ماشین خوابی و حال بد همراهان بیماران شهرستانی در اطراف بیمارستان‌های پایتخت دیده‌اید؟ اما از این ساختمان دو طبقه که با نیت خیر هم وطنانمان هر شب یک ایران کوچک می‌شود چیزی شنیده‌اید؟   چند سال قبل دو شهروند اهل دل شمال شهری به نام «منیژه میمنت» و «محمدعلی خاک‌پرور» به محدوده بیمارستان مدرس می‌رفتند، همراهان بیماران شهرستانی را به  طبقه بالای خانه خودشان در سعادت آباد می‌بردند. برایشان غذا درست کرده و اتاقی را در اختیارشان می‌گذاشتند. تعداد میهمان‌هایشان که زیاد شد یک خانه بزرگ‌تر اجاره کردند در محله‌ای دیگر. این زوج تهرانی، بچه‌هایشان را هم با خودشان همراه کردند و حالا «آنوش خاک‌پرور»؛ دختر این زوج خیر سلامت پا جای پای پدر و مادرش گذاشته و بانی راه اندازی یک همراه سرای بزرگ در  تهران شده است. یک خانه دو طبقه که هر شب میزبان ده ها همراه بیمار از شهرهای مختلف ایران است. از یک شب تا یک ماه . برای اقامت همراهان بیماریک ریال از آنها گرفته نمی‌شود که هیچ، با کمک خیران برای همراهان ، غذا هم سر و می‌شود و اگر کسی برای هزینه درمان بیمارش مشکل داشته باشد خیران همراه سرا دست به دست می‌دهند و مشکل مالی‌اش را حل می‌کنند. در این همره سرا هر شب کرد و لر و بلوچ و اصفهانی و مشهدی و یزدی دور هم جمع می‌شوند. سر سفره مهربانی می‌نشینند. از حال هم با خبرمی شوند. کجای دنیا این همه محبت دیده‌اید؟

 


عارف دلسوخته «حاج اسماعیل دولابی»

*استاد دانشگاه نرفته/ چطور درهای بسته به رویمان باز می‌شود؟

بسته خبر خوبمان را با آیه‌های آسمانی شروع کردیم و با یاد حاج «اسماعیل دولابی» یکی از بندگان آسمانی و مرور چند خطی از زندگی الهی‌اش به پایان می‌بریم.حاج اسماعیل دولابی استاد تمام عیار دانشگاه نرفته بود، یک خیر سفره دار که نه تنها در خانه‌اش به روی دیگران باز بود بلکه با لبخندی دلنشین کام آنها را شیرین می‌کرد. این عارف دلسوخته با زبان خدا با مردم حرف می‌زد، خیلی ساده و خیلی خودمانی. رفتارش خوف و رجا داشت. نگاه نافذش ترسی بر دل می‌انداخت و خنده‌اش این امید را می‌داد که سنگ صبور خوبی است برای شنیدن درددل‌های ناگفته. هر آنچه پدرش برای او به ارث گذاشته بود همه را برای کمک به دیگران هزینه کرد و هیچ‌وقت به پس‌انداز و ثروت‌اندوزی فکر نکرد. محمد اسماعیل دولابی یک استاد دانشگاه نرفته بود و می‌گفت:« کلید رمز سعادت احترام به پدر و مادر است.پدر و مادر را از خودتان خشنود کنید. مادرتان را ببوسید، به پای او بوسه بزنید. آنقدر که به گریه بیفتد، وقتی گریه افتاد خودت هم به گریه می‌افتی. آن وقت کارت روی غلتک می‌افتد و خدا همه درهایی که به روی خودت بسته‌ای را باز می‌کند.»

 

خوش خبر باشید!

و اما سخن پایانی، خبرهای خوبتان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هر یک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت khabar_khoub_iran@ یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توییتر و واتساپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید.

منتظر خبرهای خوب شما هستیم. خوش‌خبر باشید.

پایان پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ