رئیس جمهور چین:

چین و تایلند همچون یک خانواده واحد هستند

اقتصاد ایران: رئیس جمهور چین امروز شنبه به دیدار نخست وزیر تایلند در شهر بانکوک رفت و گفت که روابط دو کشور همچون یک خانواده واحد است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین امروز شنبه در دیدار با «پرایوت چان اوچا»، نخست وزیر تایلند در شهر بانکوک روابط دو کشور را «نزدیک همچون یک خانواده واحد» توصیف کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی «سی.جی.تی.ان»، در دهمین سالگرد ایجاد «شراکت راهبردی مبتنی بر همکاری چین-تایلند»، رئیس جمهور چین گفت، پیوند دوستی سنتی بین دو کشور به شکوفا شدن ادامه داده است، همکاری راهبردی جامع آنها عمیق تر شده است و روابط دو جانبه آنها وارد یک مرحله جدیدی از توسعه شده است.

به گفته شی جینپینگ، چین با قرار گرفتن در نقطه رقم زدن یک شروع تاریخی، مایل به اضافه کردن معنای جدیدی به دوستی، گشودن دوران جدیدی از روابط دوجانبه و به ارمغان آوردن منافع بیشتر برای مردمش است.

رئیس جمهور چین درضمن تدارک دو کشور برای پنجاهمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک پکن-بانکوک تاکید کرد، ثبات، سعادت و دوام بیشتر در اجماع بین چین و تایلند به عنوان دو کشور برخوردار از آینده‌ای مشترک، تعیین کننده مسیرهای روابط آتی خواهند بود.

به نوشته پایگاه سی.جی.تی.ان، بر اساس بیانیه مشترکی که دو کشور روز شنبه منتشر کردند، رهبران چین و تایلند بر تعهد خود در قبال مسائل اصولی مهم مرتبط با حاکمیت ملی، وحدت و تمامیت ارضی و تقویت هر چه بیشتر اعتماد، درک و حمایت متقابل تاکید کردند.

طبق این بیانیه طرف چینی به استقلال ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی تایلند احترام می‌گذارد. طرف تایلندی نیز قاطعانه به سیاست چین واحد پایبند بوده و تایوان را به عنوان بخش لاینفک چین و دولت جمهوری خلق چین را به عنوان تنها دولت قانونی نماینده کل چین به رسمیت می شناسد و از اصل "یک کشور، دو نظام" چین حمایت می‌کند.

در ادامه بیانیه مشترک دو کشور تاکید شد، چین و تایلند منافع مشترک گسترده از بسیاری از جنبه‌ها در حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی داشته و همکاری‌ را در چارچوب «ابتکار امنیت جهانی» بررسی خواهند کرد و ارتباط و هماهنگی نزدیک را در پرداختن به اثرات چالش‌های امنیتی سنتی و غیرسنتی از جمله تروریسم، تغییرات آب‌وهوایی و امنیت سایبری حفظ خواهند کرد.

شی جینپینگ در دیدار با پرایوت چان اوچا همچنین گفت، دو طرف باید به دنبال هم‌افزایی بیشتر استراتژی های توسعه خود بوده و مشترکا همکاری باکیفیت بالا در پروژه «کمربند و جاده» را با هدف حصول نتایج جدید پیش ببرند.

رئیس جمهور چین تاکید کرد، دو طرف نیاز به تقویت همکاری در زمینه‌های سنتی مانند سرمایه‌گذاری، تجارت، گردشگری، زیرساخت‌ها و پارک‌های صنعتی دارند و باید زمینه‌های جدیدی برای رشد ایجاد کرده و عامل پیشرفت در زمینه‌های جدید همکاری مانند اقتصاد دیجیتال، خودروهای با منابع انرژی جدید و نوآوری در فناوری باشند.

رئیس جمهور چین خاطر نشان کرد: "ما باید همکاری‌ها را در حوزه آموزش، مراقبت‌های درمانی، فقرزدایی و سایر زمینه‌های مربوط به معیشت مردم تقویت کنیم، تجربیات خود را در زمینه فقرزدایی و توسعه از راه های مختلف به اشتراک بگذاریم، همکاری‌ برای فقرزدایی را بین دو کشور را عمیق تر و باثبات تر کنیم و اقدامات عملگرایانه‌تری برای رفاه مردم و جوامع آنها انجام دهیم."

به نوشته پایگاه سی.جی.تی.ان، رهبران دو کشور با تصدیق اهمیت گسترش همکاری در زمینه‌های حامی توسعه آینده مانند اقتصاد دیجیتال، انرژی پاک، و امنیت زنجیره تامین،توافق کردند که سرمایه‌گذاری در صنایع با فناوری پیشرفته مانند اقتصاد سبز و هوش مصنوعی را برای دستیابی به توسعه با کیفیت بالا تقویت کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ