همه عزادار، سر به گریبون، ای زن تنها مرد آواره

برترین‌ها: از چهارشنبه تا امروز روی تقویم شاید سه روز گذشته! اما حجم وقایع و اتفاقات بیشتر از ظرفیت یک سال بوده، اتفاقات ایذه، ماجرای کیان و خدای رنگین کمان و این حجم از واکنش‌های اینستاگرامی مردم، مصاحبه پشت مصاحبه، از نماینده ایذه تا عمومی کیان و مادرش، واکنش‌های مختلف، بازنشر میلیونی فرازهایی دردناک از صحبت‌های مادر کیان.

از آن طرف ماجرای آیلار حقی، عکس‌هایی که از او منتشر شده و مرگش که بر هر قاعده‌ای به هر حال مرگ یک جوان است و اصلا مرگ تراژیک است و چقدر هم افسوس برای آن همه زیبایی. ما که سر از مسائل دشوار هستی درنمی‌آوریم و فقط سوگواریم. سوگوار آیلار، کیان و همین حمیدرضا روحی که ظاهرا در شهر زیبا حیات را وداع گفت و اتفاقا افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی از چهره او و چشمان سبزش چیزهای زیادی نوشته‌اند. این همه غم را مانده‌ایم کجای دلمان بگذاریم؟ بگذاریم و بخواهیم به زندگی عادی برگردیم، مثلا فوتبال ببینم، ناسلامتی دو روزدیگر جام جهانی‌ست تیم ملی با انگلیس بازی دارد. کلی شور و شوق باید داشته باشیم. خب آن عکس‌ها؟ شاید بدموقع بود، شاید هم خوب و به جا بود، ما سردرنمی‌آوریم. به هر حال اینجا وقایع سه روز تقویمی را مرور کردیم.

آیلار حقی

آیلار حقی، دختر جوان اهــل آذربایجان ایران بود. متولد ســال 1378 ،حدود 23 ســال سن داشت. دانشجوی پزشکی دانشــگاه آزاد تبریز بود که انگار زاده شــهر ملکان اســت. آیلار 25آبان امســال طبق گفته پلیس بر اثــر حادثه یا بهتر بگوییم یک ســانحه فوت کرده اســت. در ابتدا بیانیه منابع رســمی درباره مرگ آیلار که حواشــی خــودش را دارد، بررســی می‌کنیم.

همه عزادار، سر به گریبون، ای زن تنها مرد آواره

خبرگزاری تســنیم طی یک خبــر توضیحات پلیــس را درباره مرگ آیلار چنیــن بیان کرده اســت: «خبری مبنی بر کشته شدن یک دختر دانشجوی رشته پزشکی در جریان ناآرامی‌های تبریز منتشــر شــد. برخی مدعی شــدند که او از پشــت تیر خورده اســت و برخی دیگر نیز مدعی شــدند که ماموران به دنبال او بودند. اما پلیس اعلام کرده که او بر اثر ســقوط در محل گودبرداری جنب برج شهران فوت کرده است. رئیس پلیس آگاهی اســتان آذربایجان شرقی نیز درباره فوت آیلار حقی، در محل گودبرداری جنب برج شــهران تبریز اعلام کرد: به محض اطلاع از وقوع حادثه از طریق مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ در صحنه حضور یافته و با هماهنگی و دســتورات ویژه دادســتان عمومی و انقلاب تبریز و با شکایت خانواده متوفی تیم مجربی از کارآگاهان پلیس آگاهی براساس وظایف ذاتی و قانونی تحقیقــات لازم در این خصوص را آغاز و تا این لحظه ۳ نفر از مرتبطــان در این حادثه شناسایی و دستگیر شده‌اند و تحقیقات پلیسی در حال انجام می‌‍باشد که اخبار تکمیلی متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شــد. وی افزود: با بررسی مدارک و شواهد و مســتندات در محل حادثه مشخص شــده متوفی از یک دســتگاه خودرو سواری در جلوی پارکینگ ساختمان پیاده شده و پس از دقایقی حادثه برای وی رخ داده اســت.

حمیدرضا روحی 

خبر فوت حمیدرضا روحی نیز در اعتراضات 5شنبه شب تهران در حالی منتشر شد که برخی منابع او را عضو بسیج معرفی کردند. به گزارش فارس پیگیری‌ها نشان می‌دهد وی دارای سابقه عضویت عادی در بسیج بوده است اما پنجشنبه در اعتراضات خیابانی شرکت کرده بود. عضویت در بسیج برای عموم مردم آزاد است.

همه عزادار، سر به گریبون، ای زن تنها مرد آواره

برخی شاهدان ماجرا که از اعضای بسیج حاضر در محل واقعه بودند، گفتند: پیکر این فرد در حالی که با تیر جنگی هدف قرار گرفته بود، توسط معترضان روی زمین کشیده می‌شد که با حضور نیروهای بسیج از دست آن‌ها آزاد شد. با توجه به عدم استفاده از سلاح جنگی توسط ماموران و نیروهای بسیج، این احتمال که نامبرده توسط تیم‌های ترور برای کشته‌سازی به قتل رسیده باشد محتمل است. چندی قبل جان بولتون و برخی مقامات ضدایرانی اعلام کردند «معترضان» در ایران را مسلح کرده‌اند.

کیان پیرفلک 

ایذه، قطب گردشگری خوزستان، در روزهایی که گرما بالاخره رفته و «بهار» از راه رسیده بود، چهارشنبه، بیست‌وپنجم آبان 1401، روز و شب خوشی نداشت؛ شب آخر هفت نفر از ایل بختیاری، شب آخر زندگی کیان پیرفلک که نماد حادثه‌ای شد که مسئولان آن را تروریستی می‌دانند و هفت نفر در آن با شلیک گلوله افرادی ناشناس که براساس روایت‌های رسمی، موتورسوار بوده‌اند، کشته شدند.

همه عزادار، سر به گریبون، ای زن تنها مرد آواره

روزنامه هم میهن درباره او نوشت: کیان پیرفلک، 9ساله و محصل کلاس سوم دبستان که به گفته مادرش «دوست داشت مهندس روباتیک شود و بسیار باهوش بود»، آرتین رحمانی، دانیال پایبندی و سپهر مقصودی چهار نفر از هفت شهید این حادثه و زیر 18 سال بودند؛ حادثه‌ای که 10نفر هم مجروح دارد و میثم پیرفلک، پدر کیان یکی از آنهاست. کشته‌شدن کیان که کم‌سن‌ترین شهید این حادثه است، در دو روز گذشته واکنش‌های زیادی را برانگیخته، آن هم پس از انتشار فیلمی از او که در آن کیان، قایقی دست‌ساز را امتحان می‌کند که به گفته خودش می‌خواسته آن را به جشنواره جابربن‌حیان بفرستد؛ ویدیویی که با یک جمله آغاز می‌شود: «به نام خدای رنگین کمان...» و همین جمله، حالا موجی از متن‌ها، ویدئوها، طرح‌های گرافیکی و ساخت قطعات موسیقی را به راه انداخته است؛ نمونه‌‌اش قطعه‌ای که علیرضا عصار، شعر «به نام خداوند رنگین کمان»، اثر محمود پوروهاب را که در بخش ستایش کتاب فارسی سوم دبستان منتشر می‌شود، خوانده است.

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ