برنامه صادرات ۵۰ میلیون دلاری سایپا تا پایان سال

اقتصاد ایران: صادرات یکی از اصلی ترین محورهای برنامه افزایش درآمد گروه خودروسازی سایپا از آغاز فعالیت های مدیرعمل این شرکت تا کنون بوده و اکنون خبرهای تازه ای از مقاصد و برنامه های جدید صادراتی این خودروساز به گوش می رسد که می تواند به کسب درآمد قابل توجهی از صادرات تا پایان سال شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد تا با صادرات سایپا 131 به قیمت 5200 دلار به عراق تا پایان سال صادرات 5هزار دستگاهی را به این کشور رقم بزند و تیراژ قابل توجه 200 هزار کوییک نیز طی قراردادی قرار است به کشور ونزوئلا آغاز شود که در اولین بخش، هزار دستگاه صادر خواهد شد. اما بخش جدیدی از برنامه صادراتی سایپا که در گذشته برای صنعت خودرو ایران بی سابقه بوده به لطف توانمندی وانتنیسان و تطبیق آن با کشور کشاورز محور غنا است به گونه ای که با تغییرات فنی روی این وانتزامیاد قرار است 60 هزار وانتنیسان تا پایان سال به این کشور عرضه و در بازه قیمتی حدود 20 هزار دلار فروخته شود.

گروه خودروسازی سایپا در صورت کسب درآمد 50 میلیون دلاری از محل صادرات، به گفته محمدعلی تیموری می تواند نسبت به واردات 5 هزار دستگاه چانگان با مبنای قیمتی 10 هزاری دلاری اقدام کند.

رشد 177درصدی تولید خودرو کامل

گروه خودروسازی سایپا با اتکا به برنامه های عملگرا در در زمینه رشد تولید در سال 1401، موفق به ثبت رشد تولید 4.2 درصدی تا 17 آبان ماه شده و آمار تولید این خودروساز از ابتدای سال جاری تا کنون با تولید 263.122 خودرو کامل، رشد 177 درصدی را نسبت به آمار 94.957 دستگاهی سال گذشته به ثبت رسانده که رشد قابل توجه و درخور توجهی است.

دستیابی به چنین آماری در شرایطی برای سایپایی ها عملی شده که این خودروساز از خردادماه سه محصول پر تیراژ و استراتژیک تیبا، تیبا2 و ساینا را از خطوط تولید خارج کرده است و با این وجود نمودار آمار تولید این خودروساز رو به رشد بوده و اعداد قابل توجهی را به ثبت رسانده که در نتیجه آن قیمت محصولات سایپا در بازار نیز کنترل شده اند. موضوع مهم دیگر در زمینه برنامه های رشد مستمر سایپا توجه به عبور مستقیم صد درصدی  محصولات و افزایش آمار خودروهای آماده تحویل به مشتریان بوده به گونه ای که سایپا تا کنون آمار صد درصدی عبور مستقیم را به ثبت رسانده و این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته این میزان تنها 23 درصد بوده که نتیجه ای جز ایجاد بی نظمی و افزایش سرسام آور قیمت خودروها در بازار را در پی نداشته است.

گروه خودروسازی سایپا امسال برنامه تولید 50 هزار خودرو را بر اساس دستور ابلاغی افزایش 50 درصدی از سوی رییس جمهور دنبال می کند و در همین راستا تا کنون این خودروساز موفق به رشد 11 هزار دستگاهی نسبت به سال گذشته شده است. همچنین فراتر از رشد در تولید، آمار خودروهای تحویلی سایپا به 313.368 دستگاه رسیده که رشد 23.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد و تعهدات معوق که یکی از بزرگترین چالش های صنعت و بازار خودرو در سال گذشته بوده به میزان قابل توجه 92 درصد بهبود پیدا کرده است.

برنامه عرضه 8 هزار میلیارد تومان لوازم یدکی

گروه خودروسازی سایپا همچنین در حوزه لوازم یدکی با هدف افزایش درآمد از مقوله های جانبی صنعت و بازار خودرو و بر اساس برنامه مدون ارائه شده از سوی محمدعلی تیموری تصمیم دارد تا امسال بیش از 8 هزار میلیارد تومان لوازم یدکی را به بازار عرضه کند که تا کنون بیش از 3هزار میلیارد تومان آن محقق شده و این در حالی است که میزان عرضه قطعات یدکی سال گذشته به بازار ایران توسط این گروه خودروساز تنها 1800 میلیارد تومان بوده و در صورت تحقق برنامه سال جاری، این میزان حدود 4.5 برابر افزایش پیدا می کند. خودروسازان به طور کلی به واسطه عدم حذف قیمت گذاری دستوری و عدم مشارکت دولت در جبران خسارات ناشی از قیمت گذاری دستوری بر اساس قانون روش های درآمدزایی و جبران زیاد متعددی را در پیش گرفته اند که بخشی از آن عرضه لوازم یدکی به بازار است تا از مجموع حدود 28 میلیون خودرو در حال تردد در کشور که تنها حدود 2 میلیون دستگاه آن گارانتی دارند بتوان بازه گسترده تری از قطعات مورد نیاز حدود 26 میلیون خودرو در حال تردد در خیابان ها را تامین و از این محل درآمد قابل توجهی را کسب کرد. تیموری همچنین از برنامه افزایش درامد از محل عرضه قطعات یدکی طی 3 سال آینده تا عرضه 30 هزار میلیارد تومان قطعات یدکی به بازار خبر داده است که تحولی بی سابقه در این حوزه به شمار می رود و در صورت تحقق، ابعاد تازه و کشف نشده ای از محل های درامد زایی برای صنعت خودرو شکل میگیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ