به دلیل تحریم صنعت تراشه چین؛

پیش‌بینی ضرر میلیارد دلاری شرکت‌های آمریکایی

اقتصاد ایران: شرکت‌های آمریکایی نگرانند که تحریم صنعت تراشه‌ی چین توسط دولت آمریکا، باعث افت شدید درآمد آن‌ها شود. یکی از این شرکت‌ها پیش‌بینی کرده است که سال آینده ۲٫۵ میلیارد دلار ضرر کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  دولت ایالات متحده به شرکت‌هایی که تجهیزات تراشه‌سازی تولید می‌کنند گفته است اجازه ندارند به مشتریان چینی محصول بفروشند. در همین حین رقبای این شرکت‌ها در سایر نقاط دنیا، فعلاً با چنین محدودیتی مواجه نیستند. جینا ریماندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، گفته که احتمالاً مذاکره با کشورهای متحد آمریکا برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری‌های پیشرفته‌ی صنعت تراشه «تا ۹ ماه» به طول می‌انجامد.

 دولت واشینگتن در هفته‌های اخیر تحریم‌های سختی علیه صنعت تراشه‌ی چین اعمال کرده، تحریم‌هایی که گفته می‌شود یک‌شبه توان تولید قطعات نیمه‌هادی را از شرکت‌های چینی گرفته‌اند. ایالات متحده نه‌تنها شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات تراشه‌سازی بلکه نیروهای آمریکایی فعال در چین را هدف قرار داده است.

مقامات آمریکایی در تلاشند متحدان خود را به وضع تحریم‌های مشابه متقاعد کنند. آمریکا به کمک متحدانش قصد دارد جلوی دسترسی چین به فناوری‌‌های پیشرفته‌ی تراشه‌سازی و هرگونه فناوری مربوط به تولید دستگاه‌های تراشه‌سازی را بگیرد.

منابعی آگاه می‌گویند شماری از شرکت‌های آمریکایی نگرانند که به دلیل تحریم مشتریان چینی، بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را از دست بدهند. تولیدکننده‌های آمریکایی می‌گویند که ممکن است شرکت‌های رقیب در سایر کشورها، جایگاه آن‌ها را بگیرند و تا پیش از وضع تحریم‌های مشابه از سوی متحدان آمریکا، رشد زیادی تجربه کنند.

استارتاپ کالیفرنیایی Lam Research که تأمین‌کننده‌ی تجهیزات تولید ویفر است ماه گذشته هشدار داد که اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا درآمدش را در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲٫۵ میلیارد دلار کاهش می‌دهد. شرکت Applied Materials که در حوزه‌ی تولید تجهیزات تراشه‌سازی فعالیت می‌کند، به سرمایه‌گذارانش گفته است که انتظار دارد درآمدش در فصل جاری میلادی به دلیل تحریم صنعت تراشه‌ی چین تا نیم میلیارد دلار افت کند.

در پاسخ به نگرانی شرکت‌های آمریکایی، دولت ایالات متحده گفته روی توافق‌نامه‌ای کار می‌کند که براساس آن شرکت‌های فعال در هلند و ژاپن نیز اجازه‌ی فروش تجهیزات به شرکت‌های چینی را نخواهند داشت. ASML، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات لیتوگرافی، در هلند فعالیت می‌کند. از طرفی کانن تنها یکی از چند شرکت‌ ژاپنی است که تجهیزات تراشه‌سازی می‌سازد و به شرکت‌های چینی می‌فروشد.

به ادعای منابع آگاه، وزیر بازرگانی آمریکا در جلسه‌ای خصوصی با نمایندگان شرکت‌های متأثر از تحریم‌ چین گفته دستیابی به توافقی که محدودیت‌های مشابهی را برای شرکت‌های خارج از آمریکا در نظر بگیرد، احتمالاً بین ۶ تا ۹ ماه طول خواهد کشید. کارشناسان می‌گویند که این روند ممکن است حتی بیشتر از آنچه جینا ریماندو اعلام کرده است طول بکشد، چون در زمانی که صنعت تراشه به سمت رکود حرکت می‌کند، قطعاً بسیاری از کشورها تمایلی ندارند که شرکت‌های خودشان را از فروش محصول به چین منع کنند.

با همه‌ی این‌ها تاریخ نشان داده است که آمریکا راهکارهایی برای متقاعد کردن متحدانش دارد. در دوران شروع تحریم‌های هواوی، بریتانیا تمایلی به تحریم کردن هواوی و توقف استفاده از تجهیزات ارتباطی این شرکت نداشت، اما در نهایت با خواسته‌های ایالات متحده موافقت کرد.

گفته می‌شود معاون وزیر بازرگانی آمریکا در امور صنعت و امنیت قرار است پیش از پایان ماه جاری میلادی به هلند برود تا با مقامات این کشور برای تحریم شرکت‌های چینی مذاکره کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ