ابتکار جالب در جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی «سایه»؛ امکان ارائه فیلم‌نامه‌های دانشجویی به سرمایه‌گذاران

اقتصاد ایران: نشست خبری سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه دانشجویی «سایه» عصر امروز باحضور دبیران جشنواره و جمعی از اهالی رسانه در دانشگاه سوره برگزار شد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه دانشجویی «سایه» عصر امروز با حضور محمدحسین یاوری دبیر جشنواره، علی زارعی دبیر بخش کارگاهی و احمد معارف‌وند دبیر بخش رقابتی جشنواره سیزدهم در دانشگاه سوره برگزار شد.

در این نشست محمدحسین یاوری دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه دانشجویی «سایه» گفت: این جشنواره پس از چهار سال تعطیلی، در حال برگزاری است. اینکه بخواهیم پس از چهار سال، بار دیگر دانشجویان را دور هم جمع کنیم، کار سختی بود. باوجود این، می‌خواستیم بعد از چهار سال وقفه، شروع خوبی داشته باشیم. بچه‌های تیم ما زحمت زیادی کشیدند که لازم است از آنها تشکر کنم.

وی افزود: اکنون یک سال است که درگیر برگزاری  جشنواره هستیم. در این جشنواره برای اولین بار، ارائه آثار مربوط به بخش کارگاهی را به روش پیچینگ انجام می‌دهیم. متأسفانه هیچ اسپانسری از جشنواره‌های دانشجویی حمایت نمی‌کند و این معضل جشنواره‌هایی مثل جشنواره ما است. می‌توانم بگویم که جشنواره‌های دانشجویی از حیث هزینه‌های برگزاری با سایر جشنواره‌ها اختلاف صد برابری دارند.

یاوری بیان کرد: در این جشنواره برای اولین بار، برای اکران فیلم‌ها در خارج از دانشگاه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفتیم. جشنواره ما اکران آنلاین هم خواهد داشت و بدین ترتیب، آثار به صورت رایگان روی پلتفرم وُدیو قرار می‌گیرند. ما همه تلاشمان را کردیم که فیلم‌های شایسته مورد پذیرش و اکران قرار بگیرند. بنابراین آثار همه کسانی که به نظر هیأت انتخاب شایسته بوده‌اند وارد بخش رقابتی شده‌اند و هیچ قصد و غرض شخصی‌ای در این امر دخیل نبوده است.

فیلم کوتاه , سینما , انجمن سینمای جوانان ایران ,

وی عنوان کرد: مکان اکران آثار جشنواره در سینما سپیده و سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران، خواهد بود. ضمن اینکه هر روز یک کارگاه خواهیم داشت که جزئیاتش به زودی اعلام می‌شود.

یاوری مطرح کرد: امسال بزرگداشت بهرام دهقانی تدوین‌گر خوب و پیشکسوت سینمایی را در دستور کار داریم. همچنین مستند پرتره‌ای هم برای آقای دهقانی ساخته‌ایم که با توجه به حضورش در جشنواره کن، پس از بازگشتشان مراسمی در دانشگاه برایشان خواهیم گرفت.

در بخش دیگری از این نشست، علی زارعی دبیر بخش کارگاهی جشنواره فیلم «سایه» در توضیح این بخش گفت: در بخش کارگاهی خواستیم نوآوری داشته باشیم و برای اولین بار در ایران بخش  رزیدنسی است که در جشنواره‌های خارجی وجود دار را هم به راه انداختیم. اختتامیه بخش کارگاهی به این صورت است که بچه‌ها طرح‌های خود را جلوی سرمایه‌گذاران پرزنت می‌کنند و در صورت قبولی هزینه ساخت آن از سوی سرمایه‌گذاران تامین می‌شود.

وی یادآور شد: حدود 185 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و پس از بررسی توسط داوران، به 53 طرح رسیدیم. این طرح‌ها به منتورها ارجاع شد و بچه‌هایی که طرحشان از این مرحله رد شد، یک  پرزنت برای منتورها داشتند. در نهایت 23 طرح به بخش اصلی کارگاهی راه یافتند. دانشجویان راه‌یافته به این بخش، اکنون در حال گذراندن دوره‌هایشان با منتورها هستند و فیلمنامه‌های نهایی‌شان در حال آماده‌سازی است‌.

زارعی گفت: اسپانسر اصلی جشنواره انجمن سینمای جوان است و این انجمن متعهد شده است که حدأقل دو طرح از طرح‌های دانشجویان را بپذیرد. خانه مستند انقلاب اسلامی، مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی، پلتفرم ودیو، چند استودیوی خصوصی ، چند تهیه‌کننده خصوصی و… دیگر اسپانسرهای ما هستند.

فیلم کوتاه , سینما , انجمن سینمای جوانان ایران ,

وی درباره جلسات پیچینگ (ارائه به سرمایه‌گذاران) هم گفت: از اسفند که طرح‌ها انتخاب شد تا اردیبهشت ماه صاحبان طرح‌ها جلساتی را با منتورها داشتند که جلسه پیچینگ نهایی دو خرداد برگزار می‌شود. سه طرح مستند، یک طرح انیمیشن و بقیه طرح‌های پیچینگ داستانی هستند، طرح‌های داستانی هم موضوعات مختلف از اجتماعی گرفته تا جنگی را برخوردار هستند.

زارعی در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن گلایه‌ از انتقادات برخی دانشجویان نسبت به عملکرد مسئولین جشنواره گفت: همه ما می‌دانیم که کار دانشجویی خیلی سخت است، حدود یک سال است بدون هیچ قرارداد و دستمزدی مشغول کار هستیم و خوشبختانه کارمان پیش رفته است. اما گاهی از بی‌مهری‌ها و کم‌لطفی‌های برخی دانشجویان دلمان می‌شکند. به ویژه وقتی لیست کارهای پذیرفته شده در جشنواره مشخص شد، مورد هجمه و انتقاد شدید برخی دانشجویان قرار گرفتیم. ای کاش آنها با انصاف بیشتری ما را قضاوت کنند و به سادگی زحمت‌های یک‌ساله تیم برگزاری را زیر سوال نبرند.

دبیر بخش کارگاهی جشنواره فیلم «سایه» خاطرنشان کرد:  برای برپایی جشنواره با کسانی مثل محمدحسین مهدویان، سعید روستایی، شهرام مکری، ابراهیم ایرج‌زاد که همگی از فارغ‌التحصیلان سوره هستند، تعامل و مشورت داشتیم. همه منتورهای ما جز آقای یابنده تحصیل‌کرده دانشگاه سوره بوده‌اند، ما این دیدگاه را داشتیم که به سراغ کسانی برویم که در دانشگاه خودمان تحصیل کرده باشند.

در بخش دیگری از این نشست، احمد معارف‌پناه دبیر بخش رقابتی جشنواره فیلم «سایه» گفت: در بخش رقابتی 380 اثر به دستمان رسید که 86 اثر به بخش رقابتی راه یافتند. از این میان، 18 فیلم غیررقابتی هستند، 4 فیلم در بخش تجربی، 18 فیلم در بخش غیررقابتی، 31 فیلم در بخش داستانی، 8 فیلم در بخش سال اولی، 4 فیلم در بخش تجربی، 13 فیلم در بخش فارغ‌التحصیلان و 11 فیلم هم در بخش مستند قرار دارند.

وی همچنین خبر داد: اختتامیه جشنواره روز چهارم خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد. در پایان این مراسم از پوستر سیزدهمین جشنواره ملی دانشجویی فیلم‌کوتاه «سایه» رونمایی شد.

فیلم کوتاه , سینما , انجمن سینمای جوانان ایران ,

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ