صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی در سال ۱۳۹۹ تجلیل شدند

اقتصاد ایران: مشهد-مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی در سال ۱۳۹۹، با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری و فعالان برگزیده حوزه تجارت خارجی استان، در محل پارلمان بخش خصوصی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران؛رئیس اتاق بازرگانی ایران  در این آیین گفت: امروز شاهدیم که از جیب اقتصاد برای سیاست کشورمان خرج می شود. در واقع برای مدتی طولانی، اقتصاد در خدمت سیاست بود است؛ این همه در حالی است که رویه مذکور در کشورهای توسعه یافته به گونه دیگری‌ست. این قاعده باید در کشورمان دستخوش تغییر و اصلاح شود.

غلامحسین شافعی اظهار کرد: در کشور ما بین اقتصاد و سیاست، تعادلی وجود ندارد. امروز در تمام کشورهای توسعه یافته، سیاست است که به اقتصاد یارانه می دهد اما در کشور ما روز به روز بر یارانه ای که بخش اقتصاد برای سیاست دارد، افزون می شود.

وی با بیان اینکه اگر بگوییم صادرکنندگان نمونه امسال، صادرات را با اعمال شاقه انجام دادند، حرفی به گزاف بیان نشده، درباره مشکلات پیش روی صادرکنندگان بیان کرد: در بسیاری از بازی ها اگر قاعده درست نباشد، هر چقدر تلاش کنیم، حُکم مشت بر سندان کوبیدن است. شاید از سی سال قبل هرگاه از مشکلات سخن می گوییم، حرف تازه ای جز تکرار کردن نداریم. بنابراین میتوان گفت قواعد دچار مشکل است و این موضوع درباره مسائل اقتصادی ما که صادرات در راس آن است نیز صدق می کند.

شافعی با بیان اینکه صادرات نوک پیکان توسعه اقتصادی کشورها به شمار می آید، تصریح کرد: متاسفانه در سه سال گذشته حرکت همزمان سیاست های تجاری و ارزی در کنار هم در کشور ما برعکس بوده است و در برهه‌ای شاهد بودیم که سیاست های تجاری بر سیاست های ارزی سایه افکنده است. امروز جای بسیاری از فعالان حوزه تجارت خارجی در میان صادرکنندگان نمونه خالی است و علت اصلی آن در همین عدم تعادل سیاست های ارزی و تجاری می باشد.

رئیس اتاق ایران درباره دلایل عدم توسعه به قواره ظرفیت ها در کشورمان، تصریح کرد: اگر در برنامه های بلندمدت فلسفه های واقعی اقتصادی مورد توجه قرار نگیرد، به توسعه دست نمی یابیم. امروز نگاه به استاندار در مرکز، نگاهی درآمدی نیست بلکه استانداران تنخواه دارانند.

وی ادامه داد: دیوار قطور اختیارات تمرکزیافته در کشور یکی از مشکلات امروز ما به شمار می آید. اکنون وقت اصلاح این وضعیت است. در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم و یک بار هم که شده برنامه توسعه باید واقع بینانه تدوین و اجرا گردد.

شافعی تاکید کرد: تاکنون تدوین برنامه های توسعه به گونه ای بوده است که یک نسخه در مرکز صادر و برای همه نقاط کشور ارسال می شده است؛ تدوین و اجرای برنامه ها به نوعی بوده که انگار نسخه درمان برای همه جغرافیای ایران (به رغم اقتضائات متفاوتش) یکسان است و شرایط سیستان و بلوچستان و گیلان در برنامه های توسعه ای مشابه تصویر و تصور شده است. در این وضعیتی چه توقعی می توان برای بهبود شرایط و اصلاح موانع داشت. باور داریم که توسعه باید از روستا آغاز شود و برنامه های توسعه منطقه ای نیز باید با توجه به اقتضائات و مزیت ها تدوین شوند. خراسان و هر استان دیگری باید برنامه خود را بدهد و در مرکز، برنامه ها به یکدیگر پیوند بخورند تا در نهایت برنامه ای ملی از مرکز خارج شود. مجلس باید این موضوع را مدنظر قرار دهد و ما هم به عنوان پارلمان بخش خصوصی می توانیم دستاوردها و داشته های خود را در این زمینه ارائه دهیم.

وی در پایان سخنان خود اذعان کرد: از سیاست گذاران می خواهیم که از فعالان حوزه تجارت خارجی، به ویژه صادرکنندگان نمونه حمایت کنند و موانع را از پیش پای آن ها بردارند زیرا این افراد قادرند 10 برابر آنچه تاکنون انجام داده اند، در اداره این مملکت به مسئولان کمک کرده و یاری برسانند.

 

 ***

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران:

صادرکنندگان، افسران اقتصادی پیشرو در جنگ اقتصادی هستند

 

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: امروز نقش‌آفرینان اصلی در عرصه جنگ اقتصادی‌، صادرکنندگان و فعالان بخش خصوصی هستند که در مقام افسران اقتصادی، این مبارزه را پیش می برند و به ثمر می رسانند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی؛ «وجیه الله جعفری» در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی در سال ۱۳۹۹ ، با اشاره به تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهانب ادامه داد: در سال 2020 حدود 9.2 تریلیون دلار از ارزش اقتصادی مبادلات جهانی کاسته شد اما پیش بینی می شود پس از توفیقات واکسن کرونا، ارزش مبادلات جهانی 4درصد رشد را تجربه کند و در پایان سال 2021 به متوسط رشد 7.2 درصدی برسد.

وی اضافه کرد: این موضوع بیانگر آن است که مسائل تجاری همیشه رو به رشد بوده و ولو در مواجهه با بحران ها، باز قادر به بازیابی ظرفیت خود است. ما در کشور خود باید برنامه ای جدی برای این شرایط داشته باشیم در غیر این صورت از این حرکت عقب خواهیم ماند و بهره کافی را از توسعه و بازگشایی بازارها نخواهیم بر.د

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، با بیان اینکه طبق آمارها طی 11 ماهه امسال، حجم تجارت کشور بیش از 65 میلیارد دلار بوده، متذکر شد: بیش از 31 میلیارد از این رقم مربوط به صادرات بوده است. در این میان تراز مثبت اقتصادی خراسان رضوی نیز موضوع مهمی است که شاید در سطح کشور کم نظیر باشد.

وی با اشاره به تمرکز بیشتر برنامه ریزی های اقتصادی بر حوزه غیرنفتی عنوان کرد: بخش معدن و صنایع معدنی با سهم 25 درصدی در سال جاری و سهم 23 درصدی به صورت میانگین در هر سال، نقشی جدی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کرده است. علی رغم اینکه در 10 ماهه نخست امسال در این بخش 7.75 میلیارد دلار صادرات صورت گرفت اما این میزان نسبت به گذشته کاهش داشته است؛ میزان صادرات این محصولات در سال پیش حدود 9 میلیارد دلار برآورد می شد.

این مقام مسئول متذکر شد: البته نباید از یاد برد که تولید در حوزه معدن و صنایع معدنی رشد داشته است. در این خصوص این گونه می توان نتیجه گرفت که مصرف داخلی افزایش یافته است. همچنین بخشی از این مسئله ناشی از بحث شیوع کروناست.

جعفری خاطرنشان کرد: به اعتقاد ما لازم است در حوزه فعالیت های مربوط به معادن و صنایع معدنی، ارزش افزوده ایجاد شود و زنجیره تولید کامل گردد. در حال حاضر در حوزه فعالیت های مربوط به صنایع مس و فولاد کمک هایی جهت تامین ارز برای تهیه مواد اولیه صورت گرفته است. 

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در حوزه صنایع معدنی برای ما اهمیت ویژه ای دارد، موضوع اکتشاف است، یادآور شد: به همین دلیل این مسئله در سرلوحه کاری ما قرار گرفته است. در همین راستا طی چند سال گذشته اقداماتی صورت گرفته و امیدواریم در آینده به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: در مجموع در ایمیدرو، نگاه ما در همه زمینه ها بنگاه داری نیست و تلاش داریم تا بر توسعه متمرکز شویم. در واقع وظیفه ماست که بستر توسعه را برای کسانی که در این بخش فعال هستند، فراهم کنیم. در حال حاضر در بخش زیادی از فعالیت ها که ریسک پذیری آن کم شده، بخش خصوصی فعال شده است و عمده بنگاه ها به روش های مختلف در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته و بعضا تعدادی از بنگاه های عمومی نیز با بخش خصوصی در اداره بنگاه ها شراکت دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید توجه داشت موضوع اکتشاف و نتیجه بخشی آن فرایندی طولانی است، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه اکتشافات معدنی عنوان کرد: در حال حاضر در حوزه معادن مس، طلا و حتی آهن این اقدامات صورت گرفته که نتایج امیدبخشی را در پی داشته است و تصور می کنیم بتوانیم معادن بزرگی را به کشور تقدیم کنیم که بتوانند برای ایران، تامین ارز نمایند.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اضافه کرد: دومین موضوع مهم، مسئله زیرساخت هاست. برای توسعه زیرساخت هایی مانند آب، برق، گاز و راه، بنا شده با شرکت های توسعه گرا همکاری شود. در حال حاضر همکاری ها در این زمینه آغاز شده و وارد کار شده ایم تا این شرکت ها هدایت شوند و به کمک بخش زیرساخت کشور بیایند.

جعفری عنوان کرد: به عنوان نمونه یکی از موضوعات زیرساختی مهم، بحث تامین آب است که پیش از انتهای سال، شاهد آن خواهیم بود که آب از خلیج فارس به مس سرچشمه خواهد رسید. خط 2 و 3 این پروژه نیز آغاز می شود و امیدواریم آب را به اصفهان و مشهد برساند. همچنین در حوزه راه آهن و تامین برق نیز اقدامات و توافقات خوبی صورت گرفته است تا این زیرساخت ها نیز توسعه پیدا کنند.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به تامین منابع مالی به عنوان یکی از دغدغه های مهم صنایع، اظهار کرد: در حال حاضر 6 شرکت سهامی عام برای پروژه ها راه اندازی شده که بخش عمده ای از منابع آن از طریق وارد کردن شرکت در بورس و استفاده از منابع عمومی و مردمی تامین خواهد شد.

وی با در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی استان خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: در برهه ای قرار بود برای فعالان اقتصادی که در امر توسعه مناطق کم برخوردار مشارکت می کنند، کارت های طلایی صادر شود که از امتیازات آن بهره مند شوند اما اقدامی در این رابطه صورت نگرفت. امروز با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور، اگر در استان این امکان وجود دارد، بهتر است تا ظرفیت مذکور برای فعالان اقتصادی خراسان رضوی فراهم شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ