خسارت کلان کرونا به صنعت گردشگری ایران

اقتصاد ایران: یک سالگی کرونا در ایران نزدیک است و قطعا هیچ کس برای این تولد جشنی نخواهد گرفت، روزهای سختی را پشت سر گذاشته ایم، پر از استرس، دلهره، لحظات تلخ، درد، بیماری، حتی مرگ. در این روزهای سخت علاوه بر خسارت های غیرقابل جبران انسانی، خسارات کلان اقتصادی را هم متحمل شدیم که جبران آنها شاید غیرممکن نباشد، اما به همین آسانی ها هم نیست.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، درست در روزهایی که ایران برای سال نو آماده می‌شد و بسیاری برای بهترین استفاده از تعطیلات نوروزی در حال برنامه‌ریزی بودند، ویروس آمد و تمام نقشه‌ها را نقش برآب کرد.

کرونا از یک در آمد و از در دیگر، تفریح و سفر و گشت و گذار و در یک کلام اقتصاد "گردشگری" خارج شد.

اولین ضربه کرونا به اقتصاد را شاید بتوان در صنعت گردشگری به چشم دید، صنعتی که در روزهای پایانی سال در تدارک سفرها و رونق بازار خود بود، اما چنان ضربه ای آنهم به شکلی ناگهانی از ذره ای میکروسکوپی خورد که زمین گیر شد و حالا این زمین‌گیری در حال یک ساله شدن است.

در یکسال اخیر تقریبا هیچ سفری که به درد صنعت گردشگری بخورد انجام نشده، توری برگزار نشده و پولی هم در این صنعت جابجا نشده است و بسیاری در این اوضاع و احوال اقتصادی کشور عطای درآمدزایی از محل گردشگری را به لقای خساراتش بخشیدند و این شغل را بوسیدند و کنار گذاشتند، اما هنوز هستند افرادی که به آینده امیدوارند.

ارکان گردشگری به شدت آسیب دیده/ضررها مادی و معنوی اند

یک متخصص اکوتوریسم در گفت‌وگو با ایسنا، خسارات وارده به صنعت گردشگری توسط کرونا را بسیار شدید دانست و گفت: با اعلام شیوع ویروس کرونا، بلافاصله تمام سفرها لغو شد و مسلما استرداد مبالغ توسط آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها به مسافران، ضررهای شدیدی را در این بخش رقم زد و در این بین حتی مسافران هم متضرر شدند.

هما داوری با بیان اینکه البته دولت‌ها تا حدودی برای جبران خسارت کمک کردند، اما این کمک‌ها به هیچ عنوان نمی تواند کافی و جبران کننده حجم خسارات باشد، چراکه چرخ این صنعت و گردش مالی آن با تزریق این مبالغ به این شکل، نمی‌چرخد، افزود: صنعت گردشگری نسبت به صنایع دیگر متفاوت است، چراکه خدمات ارائه می کند و در کنار ضربات مادی، به لحاظ معنوی هم خسارات بالایی را متحمل شده است که مهمترین آن این است که اغلب افراد شاغل در این صنعت شغل خود را به صورت کامل از دست داده اند.

اعتمادسازی های چند ساله از بین رفت/گردشگری صنعتی قابل ترمیم

وی تصریح کرد: در حال حاضر شاید رفت و آمدهای معدودی در جریان باشد، اما این میزان سفر حتی کفاف هزینه برق و آب و گاز یک آژانس مسافرتی را هم نمی‌دهند و همین امر باعث شده است که برخی این شغل را کنار بگذارند یا شاید افراد از محل دیگری تزریق مالی دارند که همچنان در این شغل مانده‌اند. از طرفی ولی خسارات غیرمادی این وضعیت هم بسیارند، بسیاری از اعتمادسازی‌های ایجاد شده در طول‌ سال‌ها پس از کنسلی‌ها و چالش‌های مادی از دست رفت، روابط بین راهنمایان، آژانس‌ها و مسافران دچار اختلال شد و این موارد می‌تواند مصادیقی از زیان‌های معنوی تعطیل شدن صنعت گردشگری باشد.

این مدرس گردشگری با تاکید بر اینکه مسلما با آغاز سفرها و ایجاد امنیت سفر، می‌توان اعتماد طلایی سابق را مجددا ساخت، گفت: صنعت گردشگری، صنعتی بسیار لطیف است، به همان اندازه که آسیب‌پذیری بالایی دارد، می تواند خود را ترمیم کند. نیاز به سفر جزو نیازهای اولیه بشر محسوب می‌شود و بشر که این روزها درگیر تکنولوژی و زندگی ماشینی و صنعتی است، نیازمند سفر است، در واقع این نیاز زندگی بشر را احاطه کرده است و صنعت گردشگری می‌تواند با بهبود شرایط، خود را ترمیم و احیا کند.

سفر، نیاز بشر امروز/مسیرهای گردشگری استان ناشناخته مانده است

وی اظهار کرد: در حال حاضر درگیر شیوع کرونا و تحریم هستیم، اما سفر همچنان برای مردم مهم است، بر این اساس و با توجه به نیاز جامعه و تقاضای بازار گردشگری و ضررهای وارده حتما قابل جبران است، اما رونق مجدد زمانبر خواهد بود.

رییس هیات مدیره سمن گردش یاران اظهار کرد: برخی، پیش بینی هایی را برای پساکرونا داشته اند، به عنوان مثال افرادی اقدام به شناساندن مقاصد ناشناخته کرده اند، استان مرکزی به عنوان معبر گردشگری شناخته شده، اما مسیرها در این استان ناشناخته باقی مانده و با شناساندن این مسیرها، حتی آژانس های بین المللی به این منطقه علاقمند می شوند و در واقع با ساختن مسیرهای جدید و آموزش و جلب مخاطب به شکل مجازی، در حوزه گردشگری در حال سرمایه گذاری در این صنعت برای دوره پساکرونا هستیم.

کاری برای گردشگری نکرده ایم

وی با تاکید بر اینکه اقامتگاه و هتل یک سرمایه است و نمی توان منکر آن شد چراکه در اقتصاد، معنای اقتصادی خود را دارد و مدام بر ارزش آن افزوده می شود، افزود: شیوع کرونا باعث شد بیشتر متوجه شویم که کاری برای توسعه گردشگری نکرده ایم بلکه هر آنچه در این حوزه به دست آمده مبتنی بر استعداد و پتانسیل موجود بوده است، در حالی که کشوری مثل دبی که یک صحرای خالی بود، به طور مصنوعی جذابیت هایی را ساخت و روی گردشگری به شکلی کار کرد که سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ارقام و شاخص های بزرگی شود و در حال حاضر این کشور از نظر گردشگر ورودی، حرف اول را در خاورمیانه می زند و این امر حاصل تفکر و برنامه ریزی درازمدت در حوزه گردشگری است. متاسفانه ما در ایران برای گردشگری خود کاری نکرده ایم، تخت جمشید، پاسارگارد، ستون های خورهه، یخچال نیمور و همه جاذبه های گردشگری موجود ظرفیت هایی است که از گذشته موجود بوده است و کار خاصی برای شناساندن و اطلاع رسانی در خصوص آنها انجام نشده و برنامه های متنوع و هدفمند بلندمدت و مدیریت مقصد نداشته ایم در حالی که باید فرصتی ایجاد شود تا به زیرساخت‌های این صنعت بیشتر بپردازیم.

خدمت کرونا به گردشگری!

این مدرس گردشگری با بیان اینکه یکی از محاسن این محدودیت این است که اصحاب گردشگری کارهای جدی تری را هدفگذاری کرده اند و برنامه های عمیق تری را دنبال می کنند که می تواند در دوران پساکرونا اثربخش تر باشد، گفت: این روزها بهترین زمان برای توجه به گردشگری و برنامه ریزی دقیق تر و هوشمندانه تر در حوزه گردشگری است، باید مسیرهای جذاب تری را طراحی کنیم، تصاویر و اطلاع رسانی بهتری را منعکس و سایت های قوی تر را راه اندازی کنیم و در کنار آن سایت های طبیعی و گردشگری را مجهز به پایگاه های اطلاع رسانی قوی بکنیم. اگر پایگاه های آموزش دیده و تخصصی در مناطق داشته باشیم می توانیم توریست ها را که شاید در قالب تور سفر نکنند و در واقع مبلغین رایگان نقاط گردشگری ما خواهند بود، جذب کنیم.

از تورهای مجازی غفلت نشود

وی راهکار بازگشت رونق به صنعت گردشگری را تمرکز بر موضوع آموزش دانست و افزود: باید بیشتر مطالعه کنیم و ناشناخته های خود را معرفی کنیم، چرخ صنعت گردشگری کشور زمانی بهتر به چرخش در می آید که ارزآوری داشته باشد و در واقع این صنعت می تواند ارزش اقتصادی داشته باشد که این امر منوط به شناخت بهتر از داشته هاست تا ظرفیت ها را بهتر ارائه دهیم، باید مسیر گردشگری معرفی کنیم، راهنمایان را به یادگیری زبان تشویق کنیم و قطعا با برنامه ریزی می توانیم رونق مجدد را رقم بزنیم.

داوری بیان کرد: البته در این روزها که تورها امکان سفر ندارند، می توان از ظرفیت تور مجازی استفاده کرد. نباید از ارائه اطلاعات تخصصی و دانش تخصصی لیدرها غفلت کرد و حتی می توان با استفاده از این فرصت سطح گردشگری را ارتقا بخشید.

صنعت گردشگری حذف نشدنی است

وی با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری هیچ گاه قابل حذف شدن نیست، گفت: این صنعت ضربات سنگینی را در برهه های مختلف متحمل شده است، اما همچنان پابرجاست، به عنوان مثال در دنیا اتفاقاتی مانند سیل، زلزله، جنگ، انقلاب و مسائل ناشی از مباحث سیاسی رقم خورده و حتی برخی از گونه های گردشگری حاصل همین اتفاقات است، پس کرونا هم نمی تواند این صنعت را حذف کند.

این متخصص اکوتوریسم اظهار کرد: صنعت گردشگری به قدری دارای انعطاف است که با وجود ضربات مختلف نابود نشده است چراکه محتوای این صنعت، یک نیاز پایدار در بشر است و این جاذبه در درون افراد برای سفر و آشنایی با گذشته و طبیعت یک منطقه خاص و حتی دیدن رسوم یک قوم همچنان غلیان می کند و در دوران پساکرونا می توان رونق را به این صنعت بازگرداند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ