میزگرد «بررسی کارآمدی مجلس در ازدواج جوانان» برگزار شد

اقتصاد ایران: میزگرد «بررسی کارآمدی مجلس در ازدواج جوانان» با حضور امیر ابراهیم رسولی، حجت الاسلام محمد حسن روحانی، فاطمه محمدی، سجاد کریم زاده و فاطمه شجاعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، میزگرد «بررسی کارآمدی مجلس در ازدواج جوانان» با همت موسسه رسانه‌ای حامین مدیا  و با همکاری مجلس شورای اسلامی در محل خانه اندیشه ورزان برگزار شد. 

در این میزگرد، امیر ابراهیم رسولی مشاور رئیس مجلس و مدیر کل هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام محمد حسن روحانی فعال حوزه ازدواج، فاطمه محمدی مدیر گروه آسیب های اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس، سجاد کریم زاده فعال رسانه‌ای، فاطمه شجاعی پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده حضور داشتند. 

نقش مجلس در تسهیل ازدواج جوانان 

در ابتدای این نشست محمدی با اشاره به نقش نظارتی مجلس در خصوص اجرای قوانین حوزه ازدواج، بر این نکته تاکید کردند که مجلس ضمن قانون گذاری برای تسهیل ازدواج لازم است بر اجرای این قوانین هم نظارت کافی داشته باشد. در کنار این موضوع استفاده از ظرفیت افراد متخصص در حوزه جمعیت برای قانون‌گذاری ازدواج یک ضرورت است.

مدیر گروه آسیب های اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس استفاده از ظرفیت رسانه برای آگاهی بخشی به مردم در خصوص گام‌های مجلس در مسیر تسهیل ازدواج جوانان را یک ضرورت دانست.   

باید فاصله بین شعارها با واقعیت کم شود 

حجت الاسلام روحانی ضمن برشمردن برخی از موانع در مسیر ازدواج همچون هزینه بالای شروع زندگی مشترک، عدم وجود خوابگاه های متاهلی در دانشگاه‌ها به این نکته اشاره کرد که در قانون تسهیل ازدواج مصوبه سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی، خدمات برای تسهیل ازدواج جوانان بسیار بیشتر از قانون جوانی جمعیت بود. مجلش شورای اسلامی باید این خدمات را با قوانین حمایتی برای جوانان تامین کند در غیر این صورت جوانان احساس نوعی عقب گرد می‌شوند. 

تعیین اولویت ها برای قانون گذاری در جهت تسهیل ازدواج 

در ادامه سجاد کریم‌زاده فعال حوزه رسانه به فاصله موجود بین مطالبات جوانان در فضای مجازی با قوانین حمایتی مجلس اشاره کرد. کریم‌زاده با برشمردن برخی از مطالبات اصلی جوانان در فضای مجازی برای ازدواج همچون مسکن و اشتغال، ضرورت اهتمام بیشتر مجلس برای ریل گذاری به سمت این اولویت ها را یکی از نقاط مهم در برنامه مجلس پیشرو دانست.  

مجلس باید در تصویب قوانین ازدواج همه جانبه نگاه کند  

شجاعی ازدواج را یک مسأله چند بعدی معرفی کرد. متناسب با ابعاد مختلف آن باید قوانین تصویب شود. یکی از ابعاد مهم قوانین حوزه ازدواج بعد زنانگی آن است.

وی ضرورت تصویب قوانین حمایت گرانه با تمرکز بر دفاع از حقوق زنان در ازدواج و آگاهی بخشی به جامعه در خصوص وجود این قوانین را یک اولویت در تصویب قوانین ازدواج معرفی کرد.  

برای تسهیل ازدواج قوانین خوبی تصویب شده اما با قله فاصله داریم 

در پایان رسولی با اشاره به برخی از قوانین تصویب شده در مجلس یازدهم، تسهیل ازدواج را یکی از اولویت‌های مجلس فعلی معرفی کرد.

وی نظارت مجلس بر اجرای قوانین تسهیل ازدواج را یک اولویت معرفی کرد و افزود: اجرای قوانین مربوط به ازدواج در مجلس فعلی شروع شده اما فاصله تا نقطه ایده آل زیاد است. در کنار تصویب قوانین حمایتی باید به حوزه فرهنگ به عنوان یک عامل تاثیر گذار در مسیر ازدواج هم توجه ویژه داشت.

مشاور رئیس مجلس با اشاره به نقش پررنگ مطالبه گری مردم برای حل مساله ازدواج، به تاثیر این امر بر توجه بیشتر نمایندگان به مساله ازدواج تاکید کرد.

 

 

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ