با همسری که سرش مدام در گوشی است چه کنم؟

اقتصاد ایران: اگر همسرتان را همیشه موبایل به دست در خانه می‌بینید و این موضوع شما را کلافه کرده و به دنبال راه چاره هستید خواندن مطلب زیر را برای شما توصیه می‌کنیم.

گروه زندگی: این متنی که می خوانید حرف های یک خانم با مشاور روانشناس است :« همسرم سرش مدام در گوشی است و اصلاً موبایل  از دستش نمی‌افتد نمی‌دانم چه کار کنم؟ صبح ها از خواب که بیدار می‌شود اولین کارش این است که موبایلش را چک کند، مهمانی خانه اقوام می‌رویم اصلا باکسی صحبت نمی‌کند و فقط با گوشی موبایل مشغول است، خیلی وقت ها من و بچه ها هم که صحبت می‌کنیم اهمیتی به حرف هایمان نمی‌دهد و تمرکز ندارد این کارش حسابی کلافه ام کرده ولی راه چاره ای هم پیدا نمی کنم!» راهکارهای حل این مسئله چیست؟ «علی بورقانی استاد دانشگاه، پژوهشگرخانواده،مدرس و مولف» قرار است درباره مهارت های حل این معضل برایمان صحبت کند.

 ابتدا می خواهم بگویم اگر همسرتان استفاده بیش از حد از فضای مجازی دارد و زمان حضورش در رسانه ها را مدیریت نمی کند چه بلایی ممکن است سر زندگی تان بیاورد؟ چه صدمه های جدی زندگی شما را تهدید می کند و سپس راهکارها را بگویم.  

علی بورقانی معتقد است هر کسی که در فضای زندگی مشترک استفاده افراطی از رسانه ها و فضای مجازی داشته باشد حالا می خواهد چه تلویزیون باشد، چه شبکه های اجتماعی و بازی‌های اینترنتی و...انگار با دست خودش می‌خواهد صمیمت بین اعضای خانواده را نابود کند. وقتی مرد از سرکار می‌آید به جای اینکه بنشیند با همسر و فرزندانش صحبت کند، وقت بگذراند، بیرون بروند و... گوشی دستش می‌گیرد و ساعت ها با آن مشغول می‌شود حتی دیگر نمی‌تواند ارتباط کلامی با اعضای خانواده برقرار کند چه برسد اینکه فرصت کند سایر تفریحات مشترک را کنار هم دیگر داشته باشند. نتیجه این می شود که این آقا دیگر فرصت نمی‌کند نیازهای عاطفی همسر و فرزندانش را تامین کند و به مرور ارتباطش با همسرش رو به سردی می‌رود و فرزندانش هم آن ارتباط گرم و صمیمی که بین  پدر و بچه ها باید باشد را ازدست می دهند و کم کم اعضای خانواده از هم دور می شوند.

*ممکن است باعث شکاک شدن همسرتان شود

بعضی خانم ها ممکن است کمی دچار حس شک وتردید و گاهاً بدبینی باشند و همسرشان اگر مدام در حال چت کردن یا چرخ زدن در صفحات فضای مجازی باشند دچار نگرانی در مورد همسرشان شوند. البته ناگفته نماند بعضاً این فضای مجازی سبب هرزنگاری بین مردان و ایجاد حس مقایسه، بهانه گیری و ...می‌شود.

 

 اما سوال اینجاست که راهکارهای نجات بخش برای خلاصی از وسوسه های اعتیاد به فضای مجازی چیست؟   

 *برای نتیجه گرفتن صبور باشید!

اگر مرد شما واقعاً اعتیاد به فضای مجازی پیدا کرده است درمان کمی سخت و زمانبر است. تصور نکنید که می توانید یک شبه همسرتان را از گوشی موبایل جدا کنید، بلکه باید با صبوری و آرام آرام با او همراهی کنید تا بتوانید کمکش کنید که از این مسیر فاصله بگیرد.

* جملات سمی و توهین آمیز به کار نبرید!

«از بس سرت تو گوشیه برا ما وقت نمی‌ذاری! اصلاً تو زن و بچه نمی‌فهمی چیه!» خانم های عزیز جملات این شکلی دشمن رابطه شما با همسرتان است. بدانید که با این نوع تعامل و گفت و گو هیچ پاسخ مثبتی از طرف همسرتان دریافت نمی‌کنید جز اینکه احترام بین شما و همسرتان از بین برود. نکته اصلی و مهم سخنانم شاید این جمله باشد که «به هیچ وجه با لحن توهین و تحقیر و تهدید و سرزنش با همسرتان صحبت نکنید . مطمئن باشید با جر وبحث کردن همسرتان اصلاح نمی‌شود و فقط سعی می‌کند خود را از شما دور تر کند و به دنبال پیدا کردن راهی برای آرام کردن خودش باشد. حالا این می‌خواهد گوشی باشد یا خدایی نکرده راه های خطرناک دیگر. به جای به کار بردن ادبیات متهم کننده از احساستان حرف بزنید.

 * شروع حرف هایتان با «من »باشد نه «تو»!

 نکته مهمی که  نباید از آن غافل شد این است که اول حرفتان را با گفتن «من» شروع کنید نه «تو»! این را بدانید وقتی با کسی می‌خواهید صحبت کنید اگر جمله را با  گفتن «تو» شروع کنید طرف مقابلتان حالت تهاجمی و تدافعی به خود می‌گیرد و در این صورت حتی اگر حق با شما هم باشد کلامتان اثرگذاری نخواهد داشت. سعی کنید از جملاتی مثل « من هر وقت تو رو می‌بینم با گوشی سرگرم شدی دلم می گیره و ودلتنگت میشم کاش زمان بیشتری را برای من و بچه هایمان اختصاص دهی.» استفاده کنید.

*باعث دلخوشی همدیگر باشید نه دلزدگی!

 محبت و مهربانی بزرگترین عاملی است که باعث می‌شود خانواده هیچ دلخوشی دیگری جز همدیگر نداشته باشند. فضای خانه خیلی مهم است که آرامش بخش باشد. اینطور نباشدخانم گلایه کند از بی توجهی همسرش ولی خودش فضای خانه را به نحوی متشنج کند که مرد از خانه فراری باشد همان طور که می‌گوییم  بی‌توجهی آقا به همسر و فرزندانش کار اشتباهی است که حتما باید آن را اصلاح کند مدیریت  درست فضای عاطفی خانه هم به عهده خانم است باید با روش های خاص خودش سعی کند جذابیت و گرمی و آرامش را به خانه‌ی خود بیاورد .

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ